Nyheter

Satser på ny Nesbø-hit

Forventningene er store til Jo Nesbøs nye bok, selv om «Sønnen» ikke byr på mer Harry Hole. Aschehoug forlag satser på boka med sitt nest høyeste opplag noensinne.

Bestselgerprodusenten Jo Nesbøs nye bok blir lansert med en happening på Litteraturhuset i morgen, og den skal også slippes i flere andre land seinere denne våren.

Rekordsatsing

Her hjemme har Aschehoug forlag stor tro på «Sønnen», og sender den ut i et førsteopplag på 185.000 bøker.

- Dette er vårt nest høyeste opplag noensinne, sier kommunikasjonssjef Mona Ek i Aschehoug forlag.

Pallene med «Sønner»-bøker som er distribuert til norske bokselgende butikker, er i antall bare slått av Jo Nesbøs forrige krimroman.

- Vårt største opplag noensinne var «Politi», sendt ut i 220.000 i fjor høst. Forventningene er definitivt høye. Dette er utrolig spennende, sier Ek.

Forfatteren har til nå solgt rundt fem millioner bøker i Norge siden debuten i 1996, inkludert lydbok- og bokklubbsalg. Og «Politi» har solgt i rundt 410.000 eksemplarer siden lanseringen i fjor høst.

Oslo noir

Selv om «Sønnen» ikke er en ny Harry Hole-historie, opplever Aschehoug stor forhåndsinteresse fra publikum også denne gangen. Etter at forlaget la ut første kapittel av boka på hjemmesiden sin, er det blitt lest rundt 14.000 ganger.

«Sønnen» er en krimthriller som foregår i et noiraktig og korrupt Oslo. Hovedpersonen er den narkomane, fengslede Sonny Lofthus. Han påtar seg skylda for drap og forbrytelser andre har begått i bytte mot heroin, og har sittet inne i mange år da han får vite noe om sin avdøde far. Det gjør at han må komme seg ut av fengselet.

- I «Sønnen» er det et nytt krimunivers som etablerer seg. Dette er en blanding av krim og thriller, og den er en enkeltstående roman, sier Ek.

Krimforfatteren selv skal ut og lansere «Sønnen» på det internasjonale markedet seinere i år, men først er det altså boksignering og intervju med psykiater Finn Skårderud på Litteraturhuset i Oslo i morgen. I skrivende stund er morgendagens happening også forfatterens eneste planlagte signering på norsk grunn, ifølge forlaget. Da han leste fra «Politi» på Litteraturhuset i fjor sommer, var det til et enormt oppmøte av Nesbø-fans.

På mange scener

Forfatteren setter også sitt preg på kulturtilbudet for tida, aktuell med både kinofilm og teateroppsetning av den bestselgende barneboka «Doktor Proktors prompepulver». Filmen om doktor Proktor troner på kinotoppen, sett av drøyt 105.000 på en uke. Seinere i år skal han ut og turnere landet med sitt gamle band Di Derre. I løpet av året skal han også komme med romanen «Blood on snow», den første av to bøker han skriver under forfatteraliaset Tom Johansen. Moldenseren har også vært med på å utforme dramaserien «Okkupert», som skal komme på TV 2 i 2015 eller 2016. Boka «Hodejegerne» skal etter planen bli TV-serie på HBO. En filmversjon av «Doktor Proktors tidsbadekar» er også under produksjon, og «Sønnen» er den siste av flere bøker som er solgt for filmatisering av amerikanske studioer.

Kommunikasjonssjefen i Aschehoug tror ikke det kan bli for mye Jo Nesbø for publikum på en gang.

- Det er ingenting som tyder på det. En ny Nesbø-roman er alltid en stor begivenhet. Det har noe å si for hele bransjen når han kommer med ny bok. Vi registrerer veldig stor interesse for «Sønnen» fra bokhandlere, og fra publikum på sosiale medier. Mange er nok spent på å lese mer av Nesbø, også utover Harry Hole-bøkene. I «Sønnen» vil leserne kjenne igjen Jo Nesbøs univers, samtidig som de absolutt vil bli overrasket, sier Mona Ek.

«Sønnen» er Nesbøs tolvte kriminalroman på norsk. I løpet av våren blir «The Son» lansert på det engelskspråklige markedet, selv om forfatteren stadig har enorm suksess med sine tidligere Harry Hole-bøker. Denne uka klatret hans 16 år gamle «Kakerlakkene» fra fjerde til andreplass på New York Times bestselgerliste for fiksjon. Krimromanene hans har til nå solgt mellom 20 og 23 millioner eksemplarer, utgitt på 46 språk verden rundt. De fire barnebøkene hans om Doktor Proktor, Lise og Bulle har solgt i over 1 millioner eksemplarer, og er utgitt på 38 språk.

reidar.spigseth@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen