Kultur

Så godt som norsk

Svenske Timbuktu er ikke fremmed for å flytte til Norge. I morgen er han i Molde.

Timbuktu er blitt en folkekjær artist som like gjerne ferdes blant politikere på maktens tinder som samfunnets utskudd og outsidere. Hans musikk, og særlig albumet «Alla vill till himmelen» (2005) som lå 38 uker på albumlistene i Norge, har gjort den svenske rapperen til et sikkert kort på norske konsertscener og festivaler.

I Molde står han på plakaten sammen med artister som Jarle Bernhoft, Ylvis, Sivert Høyem, Ibrahim Maalouf og Thomas Dybdahl. Det er ikke nødvendigvis det publikummet Timbuktu vanligvis har.

- På klubbturné er det gjerne innendørs og mørkt. På festival er det et større publikum, og målet er å skape stemning for alle. Det finnes ikke noe som er særlig bedre enn å reise rundt med gode venner og gjøre det vi liker aller best. De norske festivalene holder mye høyere klasse enn de svenske, sier han.

- Hva er en god festival for deg?

- Det må være en gjennomført følelse på festivalen, det må være god mat og god lyd. Det finnes mange bra festivaler med store opplevelser i Norge. Trænafestivalen er en av de vakreste festivalene du kan dra til, selv om det tar lang tid. Døgnvill i Tromsø er også spesiell, sier Timbuktu som skal til Nordfjordeid og Malakoff til helgen.

Sverige

Svensk hip hop har lenge hatt en sterk stilling i Norge. Timbuktu ser ikke helt bort fra at norsk hip hop kan slå fra seg i Sverige med tid og stunder. Men det er fortsatt en språkbarriere. Nordmenn ser svensk TV, mens det kun er i deler av Sverige man får inn NRK.

- Jeg tror det var omtrent tre-fire år siden svensk hip hop eksploderte igjen. Og jeg tror det samme kan skje i Norge, sier Timbuktu om norsk hip hop.

At rap på svensk er så avholdt, kan man takke den svenske rapperen Petter for, mener han.

- Ja, han tok meg med på en låt, og det var første gang jeg rappet på svensk. Husk at da hip hopen kom til Skandinavia på 80-tallet, var det et marginalt undergrunnsfenomen. Ingen visste helt hvordan dette kunne gjøres på noe annet enn engelsk, sier Timbuktu som har vunnet flere priser for sitt svenske språk - som Nordens Språkpris i 2012.

Det kan også være hans skånske dialekt eller joviale framtoning som har gjort ham så populær, også i nabolandet Norge. For det er få norske artister som gjør det like skarpt i Sverige som Timbuktu har gjort i Norge. Hvorfor Timbuktu er så populær, har han ikke selv noen forklaring på.

- Det er bare blitt sånn. Jeg husker fortsatt februar 2005 og John DEE var utsolgt, min første utsolgte konsert i Norge. Siden da er jeg blitt tatt imot med åpne armer her, men hvorfor det er slik, vet jeg ikke. Jeg liker å være i Norge og kommer ofte hit, og jeg liker å tenke at jeg har en fot i hvert land. Jeg fikk et ærefylt oppdrag i fjor da jeg ble invitert av kronprinsen til å opptre i hans 40-årslag på Skaugum. Og det må jeg si, dere har et enormt mye kulere og avslappet kongehus enn oss i Sverige. Jeg blir tatt godt imot, og jeg liker meg her. Jeg har til og med tenkt tanken på å skaffe meg en bolig her, sier Timbuktu.

Fram og tilbake

Hans siste plate, «För Livet Till Döden», kom ut i vinter og har et lydbilde som peker både framover og bakover. Litt som om Timbuktu har tatt hip hop fra i dag og reist tilbake til den gang da.

- Ja, det er litt tilbake til hip hop, men slik hip hop skal høres ut i dag. Vi gikk tilbake til mer samplet musikk, loops og mer rap, mindre sang, sier han.

- Hører jeg litt Kanye West og «College Dropout» i lyden her?

- Ja. Litt kanskje. Om du ser på hip hop på 2000-tallet, er det ingen, ja, om du spør han er det i hvert fall ingen, som har tatt hip hopen videre på samme måte som ham. Kanye West har påvirket oss alle. Selv om den siste platen, «Yeezus», ikke var den enkleste, hadde den noen kanonlåter som «New Slaves» og «Blood On the Leaves». Han er hele tida i front av hvordan hip hop kan låte. Jeg bruker å si at han er hip hopens Lars von Trier der han vender om på ting og skaper noe helt nytt, sier Timbuktu.

- Men når han gjør noe overraskende, går det ofte kort tid før andre følger etter?

- Eksakt. Det var så skjønt da han slapp «My Beautiful Dark Twisted Fantasy» som var så monumental, og satte standarden for alle andre som gjør hip hop. Kanye kan jeg takke for mye, forklarer Timbuktu som lover å gi jernet i Molde onsdag. Og i Nordfjordeid lørdag.

espen.rusdal@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen