Kultur

Retrobutikk for runde former

DRAMMEN: Allerede som 13-åring oppdaget Sunniva Ferrada sin forkjærlighet for 50-tallsklær. I dag åpner hun butikk med klær for kvinnelige former.

- Bare man tar på seg litt rød leppestift, så går alt så meget bedre, sier Ferrada og smiler sitt bredeste leppestiftsmil.

Oslojenta som gjorde drammenser av seg for noen år siden, er i ferd med å lage seg en jobb av sin lidenskapelige interesse for alt av design og klær fra 50-tallet. I et lite butikklokale ut mot elva på Union Brygge har hun den siste tida jobbet på spreng med oppussing og innredning for at Unionville boutique skulle stå klar til åpningen på selveste kvinnedagen. Når Dagsavisen Fremtiden stikker innom er hun travelt opptatt med malekosten, men likevel framstår Sunniva Ferrada som en levende reklameplakat for tiåret hun sverger til.

- Dette er bare maleklær som jeg plukket opp på Fretex her om dagen. Men ja, jeg har jo liksom funnet stilen jeg trives med.

Helt på høyden

Hun er utvilsomt i takt med den nostalgiske trenden som inkluderer gjenbruk, vintage, redesign og omsøm, og en drøm om «enklere tider». Maarud har puttet potetgull og ostepop i poser vi husker fra tidlig 80-tall, Fjällräven selger klassiske fjellanorakker i rødt og blått, mariusgenseren er hot som aldri før, 7. sesong av Madmen starter i april, og kjøleskapet skal fortsatt gjerne være sukkertøyfarget og avrundet i formene.

Retromoten traff Norge sent, men godt. Sunniva Ferrada ble derimot truffet for lenge siden.

Flott med former

Da Sunniva Ferrada var 13 år var hun med moren og hennes venninne for å rydde ut av et dødsbo. Mens de voksne jobbet fikk hun underholde seg selv, og det var da hun oppdaget de gamle klærne. Blant skattene var kjoler og drakter, hatter og hansker, med et snitt og en kvalitet som umiddelbart falt i smak hos den nybakte tenåringen.

- Og siden har jeg i grunn vært frelst. Jeg har faktisk en av de kjolene jeg fant den gangen ennå. Nå ble jeg kanskje ikke opptatt av stilen sånn i det daglige, før etter at jeg fikk barn og kom inn i en litt roligere periode. Og så var det bare «helt meg». Jeg har litt former, og føler meg ufiks med store, løse plagg. Noen tunika-dame blir jeg aldri. Men gi meg en kjole med godt snitt, som sitter etter der den skal - ja, da snakker vi, ler Ferrada, som har drevet nettbutikken Retropiken i noen år.

Mer enn klær

Fru Ferrada er for øvrig også damen bak den såkalte Retrobonanzaen på Union scene. Et drømmemarked for alle retrofrelste med alt fra kopper og kar til møbler og klær. Ferrada viser sine egne Retropiken-antrekk på catwalken. Kolleksjonen består av kjoler, skjørt og topper som hun har fått sydd opp i Asia, basert på bilder av gamle storheter som Betty Paige og Marilyn Monroe. I tillegg selger hun klærne fra venninne og designer Siv Lind, som holder seg til en mer 60-tallsaktig stil.

Og i en tid der mange butikkeiere i Drammen lukker dørene for godt, velger Ferrada å åpne dørene for første gang.

- Jeg hadde ikke gjort dette om jeg ikke trodde det kunne fungere. Men nå blir det ikke bare klær da. Jeg skal ta inn både interiør og annen moro. Fellesnevneren er fortsatt 50-tallet, men det blir også nyere skandinavisk design og lamper med industripreg for å nevne noe. Heldigvis har jeg støtte fra både familien og arbeidsgiver, ellers hadde dette aldri gått, sier Ferrada, som skal jobbe fredager og helger i butikken og resten av uka i kommunikasjonsavdelingen til Human-Etisk Forbund.

Hjørne for ham

- Nå er jeg på jakt etter en ålreit kaffemaskin til herrehjørnet mitt, sier Ferrada og peker mot en krok der det foreløpig bare står en sofa.

Menn kan til tider synes det er slitsomt å være med sin bedre halvdel på handletur. Derfor får karene et eget hjørne hos Sunniva Ferrada, der de kan slappe av mens damene prøver klær. Det blir sofa, kaffe og en bunke med Playboy.

- Men bladene er fra 60-tallet, så det er veldig sømmelige greier, ler Ferrada.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen