«Boyhood» har vært en anmelderfavoritt i år, og sørget for godt besøk på Cinemateket i Oslo. FOTO: UIP

Rekordår for Cinemateket

Siden 2009 har Cinemateket i Oslo nærmest doblet publikummet sitt. Leder for Cinemateket, Jan Langlo, spår mer spesialiserte kinoer i framtida.

 

Med unntak av barne- og familiefilmer samt noen hederlige unntak, har det de siste årene vært en besøksnedgang på kinoene. Men Cinemateket later til å være kjerringa mot strømmen, og har siden 2009 nærmest doblet publikumsoppslutningen sin. 2014 blir et rekordår, forteller seksjonsleder Jan Langlo. Fra 32.724 publikummere i 2009 har Cinemateket nå passert 60.000 publikummere i år.

- Det morsomme er at dette er det beste tallet vi har hatt på ti år. Og jeg har snakket med lederen for Cinemateket i Stockholm, som opplever akkurat det samme, sier Langlo.

 

Kommers-sommer

I sommer ble Cinemateket brukt som visningssted blant annet for «Transformers»-filmen, da Nordisk Film Kino var i konflikt med distributøren. Men det er ikke denne filmen som har trukket publikum til Cinematek-salene.

- Det var faktisk ikke så veldig vellykket med de kommersielle filmene vi viste i sommer. Det var nok litt kort varsel, blant annet. Men i høst fikk vi gleden av å vise «Boyhood», og den har gått bra hos oss. Men publikumsoppgangen er en del av en trend som har vart de siste årene, sier Langlo.

Fra 2010 til 2011 gjorde Cinemateket et hopp i publikumsoppslutning.

- Man kan spekulere litt i hvorfor. For ti år siden hadde vi en «all time high», men så begynte besøket å dabbe av. Det gikk nesten motsatt proporsjonalt med at DVD-markedet eksploderte, da folk forsto at de like godt kunne se filmene hjemme i stua. Nå ser vi den motsatte trenden med folk som oppsøker den ordentlige kinoopplevelsen. Publikum kommer gjerne og ser filmklassikere, sier Langlo.

 

Filmformidling

Men publikum er mer krevende enn før, påpeker Langlo.

- Vi må jobbe mer med arrangementene og sørge for at det også skjer noe rundt visningene. Det krever mer arbeid. Men Cinematekene har et tydelig konsept, og det tror jeg er veien å gå for kvalitetsfilm. Jeg tror man vil få et marked med mer spesialiserte kinoer, i tillegg til de mer kommersielle kinoene, sier Langlo.

De siste årene har det svekkede DVD-salget medført at avgiftsinntektene, som har finansiert cinemateker utenfor Oslo og en del filmformidlingstiltak, samt festivaler, har gått nedover. Derfor har regjeringen de siste to årene måttet trå til med redningspakker for å sikre filmformidlingen, fram til man eventuelt kommer med en ny type finansieringsløsning.

For Cinemateket i Oslo har dette vært mindre dramatisk, da de får midler gjennom Norsk filminstitutt, og ikke er like avhengig av DVD-midlene.

Hvorvidt effektivisering i Norsk filminstitutt vil medføre vanskeligere økonomi for Cinemateket i Oslo, er ikke uttalt, men Langlo er sikker på at det er et voksende marked for det type tilbudet Cinemateket har.

- I vår tid hvor folk har så mye å velge mellom, så tror jeg vi ser tegn til at publikum ønsker at vi skal kuratere mer. Kanskje de blir lei av å forholde seg til det store tilbudet, og ønsker at noen skal peke ut noen kvalitetsfilmer for dem, sier han.