Kultur

Reklame på delt TV-skjerm

Kringkastingsloven endres. Nå blir det lov å vise TV-reklame på delt skjerm.

Fra 1. juli blir det tillatt å sende reklame på delt skjerm på TV. Det betyr at skjermen deles når reklameinnslaget kommet, slik at reklame og programinnhold vises samtidig, på hver sin del av skjermen.

– Utjevne konkurranse

Lars Erik Krogsrud er rådgiver i Medietilsynet. Han forklarer de nye reklamereglene med regjeringens ønske om å jevne ut konkurransevilkårene mellom norske og utenlandske kringkastere.

– Disse endringene ligger i et forslag som regjeringen har kommet med og som ble behandlet i stortinget i vår. Bakgrunnen er at regjeringen ønsker å gjøre finansieringsmulighetene for norske kringkastere bedre. En del av disse endringene som nå kommer, har allerede blitt gjort i andre europeiske land. Det handler om å jevne ut konkurransevilkårene mellom norske og utenlandske kringkastere og bedre finansieringsmulighetene, sier Krogsrud og viser til at for eksempel TV3 sender fra England.

– Hvordan tror du TV-seerne kommer til å reagere på å få reklame på halve TV-skjermen?

– Det er ikke godt å si. Dette er jo litt tosidig. På den ene siden vil dette medføre at man i lange sportssendinger kan fortsette å følge sendingen selv om man blir utsatt for reklame. På den annen side så slipper man ikke unna reklamen. Det er viktig å understreke at den totale rammen for reklametid per time ikke blir endret – den er fortsatt på inntil 12 minutter per time, sier Krogsrud.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Sponsing

Reglene for sponsing av programmer blir også endret fra 1. juli. Tidligere kunne sponsor bare identifiseres ved begynnelsen og slutten av programmet, i tillegg til ved avbrudd. Nå blir det lov å vise sponsorplakater i løpet av programmet. Det blir også lov å sponse enkeltinnslag inne i et program.

Tidligere var det også egne regler for hvordan premier skulle presenteres i et program. Heretter følger dette reglene for produktplassering.

Mer fra Dagsavisen