Mer reklame døgnet rundt, hyppigere TV-reklame i kortere bolker, mer sponsing på TV og delte skjermer med reklame i direktesendt sport, er noen av endringene Kulturdepartementet vil ha innført på norsk TV.

– Regjeringen svikter seerne med mer TV-reklame

Regjeringens plan om mer og hyppigere reklameavbrudd på TV møter kraftig motbør. – Mer TV-reklame er feil løsning. De har glemt seerne fullstendig, sier Arbeiderpartiets Arild Grande.

Kultur

 

– Her forsøker regjeringen å snikinnføre en storstilt liberalisering av kringkastingsloven, sier Arbeiderpartiets mediepolitiske talsmann.

Han er overrasket over Kulturdepartementets forslag til omfattende endring av reklamereglene på norsk TV, etter å ha lest Dagsavisens saker om endringsforslaget som allerede har vært til høring.

– Jeg synes regjeringen har glemt det norske TV-publikum fullstendig. Det viser denne saken og allmennkringkasterkonsesjonen kulturministeren slapp i våres, sier Grande.

Kulturdepartementets liberalisering av norsk kringkastingslov medfører at TV 2 og TVNorge kan plassere reklame hvor som helst og så ofte de vil i visse typer program. Det blir mer TV-reklame døgnet rundt, hyppigere reklameavbrudd i dramaserier, dokumentarfilm og debatter, og reklameinnslag som deler TV-skjermen ved direktesendt sport.

Les også: Åpner for mer reklame på TV

Kritiske

Forbrukerombudet er sterkt imot disse endringene. Medietilsynet advarer mot endringer som vil gjøre det enda vanskeligere for seerne å skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold på skjermen. Norsk Redaktørforening deler også Medietilsynets bekymring for norsk TVs kommersielle framtid. Aps mediepolitiker er svært kritisk.

– Dette innebærer et økt reklametrykk på TV-seerne. Vi ønsker mer fokus på innhold. Vi er for tilpasninger som kan styrke norsk kommersiell kringkasting, men mye tyder på at regjeringen her går for langt, sier Grande. Han konstaterer at Kulturdepartementet ikke har gjort det Stortinget ba om i fjor.

– Regjeringen fikk beskjed om lage en plan som sikrer et mangfoldig. kommersielt norsk TV-tilbud, en avtale med kompensasjon for forpliktelsene som følger allmennkringkasteroppdraget. Så langt har ikke kulturministeren fulgt opp. Utlysningen av midlertidig konsesjon for allmennkringkasting denne våren bød ikke på innholdskrav, sier Grande.

– I stedet kommer de med reinspikka Frp-politikk, basert på mer reklame. Resultatet er en politikk som fører til økt reklametrykk på seerne og et dårligere TV-tilbud, sier Grande.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Begynte med Giske

Regjeringens oppmyking av reklamereglene er den tredje siden 2010. Da var det kulturminister Trond Giske som åpnet for flere og lengre reklameavbrudd i filmer og TV-serier.

– Ja, vi har vært åpne for små justeringer av regelverket etter hvert som vi har sett mediemarkedet endre seg, og gjort tilpasninger som har styrket norske aktører. Men liberaliseringen regjeringen går inn nå for er tilnærma frislipp av reklame. Samtidig er det ikke den som sikrer godt innhold på kommersiell TV, sier Grande.

– Vi er kritisk til økt reklametrykk og vil jobbe samme med da andre partiene for bli enige om dette, om eller når saken blir lagt fram. Jeg er ikke tvil om at mediemarkedet på den kommersielle siden vil gå godt i mange år framover, men uten klare forpliktelser blir mangfoldet på fjernsyn stadig svekket, sier Grande.

Les også: – Ikke mer TV-reklame nå