Scene

Reagerer på Oslo Nye-kutt

Frp fikk det som de ville, da to millioner kroner ble kuttet i bevilgningene til Oslo Nye Teater i 2015-budsjettet.

- Vi tar dette til etterretning, også må vi komme tilbake til hva det betyr konkret, sier administrerende direktør ved Oslo Nye Teater, Dag Sørsdal.

Oslo Nye Teater har egentlig blitt forespeilet et fast beløp på 80 millioner kroner i bevilgninger fra Oslo kommune, men må belage seg på et kutt på to millioner kroner neste år etter at Byrådet har forhandlet 2015-budsjettet med Frp.

Frp har i flere år vært tydelige på at de ønsker å kutte i støtten til det kommunalt eide teatret.

- Disse pengene burder heller vært brukt til breddeidretten, og tilsvarer 12 kunstgressbaner, sa Carl I. Hagen til Dagsavisen i forkant av budsjettforhandlingene.

Sørsdal forteller at kuttet kommer overraskende.

- Det ligger allerede et effektiviseringskrav til oss, som nå blir forsterket ytterligere, sier han.

 

Omstilling

- Jeg synes det er veldig synd at Oslo Nye Teater blir behandlet på denne måten. Og det er særlig synd at det kuttes nå når teatret står overfor en stor omstilling, sier nestleder i kulturkomiteen i Oslo bystyre, Andreas Halse (Ap).

Teatret har i en årrekke slitt økonomisk, og i fjor bestemte Byrådet at institusjonsteatret skulle gradvis gjøres om til et prosjektteater, men færre faste ansatte.

Teatret har i år endret styringsmodell til en todelt ledelse, med teatersjef og administrerende direktør, og sistnevnte har vært tydelig overfor Dagsavisen om at økonomien ikke gir teatret rom for å ta store kunstneriske sjanser.

Les også: Bekymret for Oslo Nye Teater

Slik skal han redde Oslo Nye Teater

Privat konkurranse

Samtidig har Oslo Nye Teater nylig fått kritikk fra Produsentforeningen for privatteatre for at de setter opp stykker som er i direkte konkurranse med privatteatrene. Det siste året har både Christiania Teater og Dizzie Teater blitt lagt ned.

- Det er et paradoks at man kutter i støtten, og med det gjør Oslo Nye Teater mer avhengig av egeninntekter og av å sette opp produksjoner som konkurrerer med det private markedet. Teatret er avhengig av å ha to bærende forestillinger i året, og dette kommer til å bli tydeligere når Byrådet forsterker det økonomiske presset, sier Halse.

 

 

Mer fra Dagsavisen