Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H), som la ny kulturnæringssatsing til hjembyen Trondheim.

Raser mot Hellelands «hilsen hjem»

Kulturministeren har dårlige begrunnelser for å legge ny kultursatsing til Trondheim, mener kritikere.

 

– Denne prosessen har vært elendig, mener Annamaria Gutierrez (V), leder for kommunalstyret for kultur og idrett i Stavanger.

– Kulturministerens begrunnelse er faglig svak, mener kulturbyråd Julie Andersland (V) i Bergen.

– Er det egentlig noen begrunnelse her? spør Oslos kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap).

Mandag kom avgjørelsen fra kulturministeren som kulturmiljøer over hele landet hadde ventet på: Kontoret for nysatsingen Kreativt Norge legges til Trondheim. Umiddelbart etter offentliggjøringen kom flere av kandidatbyene med kritikk av begrunnelsen for valget. På NRK Kulturnytt i går forsvarte Helleland valget, noe som skapte enda flere reaksjoner:

– Etter intervjuet med Kulturnytt satt jeg igjen med enda flere spørsmål, sier Rina Mariann Hansen.

Hilsen hjem

– Alle argumentene Helleland kommer med kunne like gjerne passet på Stavanger. Jeg har fortsatt ikke hørt noen god begrunnelse på at Trondheim ble valgt. Jeg tror dette er en hilsen hjem, sier Annamaria Gutierrez.

Helleland kommer selv fra Trondheims nabokommune Klæbu. Hun satt flere år i bystyret i Trondheim og representerer Sør-Trøndelag på Stortinget.

– Sterke kompetansemiljøer innenfor ulike kunstfelt vil være viktig for at kontoret skal ha noen å spille på når det flyttes ut av Oslo. Jeg opplever at Bergen har flere slike miljøer enn Trondheim og er lenger fremme innenfor for eksempel digitalisering av musikkbransjen, og selvsagt spillbransjen. Sånn sett oppleves ministerens begrunnelse som tynn, mener kulturbyråden i Bergen.

– Det er vanskelig for Helleland å argumentere for å legge satsingen til Trondheim. Når kulturbransjen befinner seg her i Oslo, og kulturministeren allerede har bestemt seg for å legge kontoret utenfor Oslo, må hun finne på argumenter. Jeg er glad for at regjeringen vil satse på kreativ næring, men denne prosessen har ikke vært drevet av den kreative bransjen selv, mener kulturbyråd Hansen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Audition

Også før kulturdepartementet la fram sine planer for Kreativt Norge var Stavanger kommune blant pådriverne for at kulturrådet skulle flytte funksjoner ut av Oslo. I Kulturrådets tilråding i sommer ble det anbefalt å legge det nye kontoret til Stavanger eller Bergen. På departementets konferanse om kreativ næring i høst ble sju byer invitert til å holde en kort presentasjon hver, i det som er blitt sammenlignet med en «Idol»-audition.

Stavangers Annamaria Gutierrez er sterkt kritisk til fremgangsmåten:

– I Kulturrådets rapport var den faglige innstilling at kontoret burde ligge på Vestlandet, i Stavanger eller Bergen. Men plutselig ble prosessen utvidet til å omfatte sju byer, inkludert Oslo, selv om anbefalingen fra Kulturrådet sa tydelig at kontoret burde ut av Oslo, sier Gutierrez.

– I invitasjonen til konferansen i Oslo fikk vi ti minutter til å presentere vår case. Rett før jeg skulle på fikk jeg beskjed om at tiden var kuttet til åtte minutter. Åtte minutter! Det tok meg åtte år å bli kjent med kulturlivet i Stavanger. Det hele var et spill for galleriet for å få Trondheim inn blant kandidatene, mener Gutierrez, som understreker:

– Jeg er ikke en dårlig taper. Helleland sier at hun skjønner de andre kandidatene er skuffet over valget av Trondheim - men det er ikke valget jeg er skuffet over. Det er prosessen, som plutselig gikk fra to til sju byer.

 

Var forberedt på Trondheims-kritikk

– Trønderpatriotismen har ikke trumfet hensynet til at at ett av mine viktigste prosjekter skal lykkes, kommenterer kulturminister Linda Hofstad Helleland.

– «Hilsen hjem»-kritikken var jeg forberedt på, så den tar jeg med stor ro, sier Helleland.

Hun fremhever de teknologiske og kunstfaglige miljøene rundt Norges Teknisk-Vitenskapelige Universitet i Trondheim som avgjørende for valget, framfor teknologimiljøer i Bergen og Stavanger.

– Jeg har vært svært tydelig i min begrunnelse for å velge Trondheim. Kulturen må bli mer digital. Skal vi få til å eksportere mere norsk kultur til et internasjonalt marked, må vi bli bedre på å utvikle teknologi. NTNU i Trondheim ligger et hestehode foran på teknologi-utdannelse, og NTNU er tungt inne også i kunstfeltene. Denne kombinasjonen gjorde at vi falt ned på Trondheim.

– Kulturrådets anbefaling om å legge kontoret til Vestlandet kom under min forgjenger Torhild Widvey. Jeg ønsket å se på dette i en bredere sammenheng, for å løfte dette prosjektet opp på det nivået jeg mener det hører til. Det var heller ikke slik at Kulturrådet frarådet å legge kontoret til Trondheim.

– Jeg skjønner at folk blir skuffet, men at folk i Oslo er overrasket, er veldig rart. Min oppgave har hele tiden vært å spre kulturmakt. Jeg gikk inn i dette med et åpent sinn, særlig fordi dette er ett av mine prioriterte prosjekter. Ingen annen regjering har løftet kulturnæringen slik som vi har gjort. Derfor var det viktig for meg å bruke god tid og støtte meg på Kulturrådets kompetanse for å finne det beste stedet å legge Kreativt Norge-kontoret.