Kultur

Provoserende om Bergwalls skjebne

Sture Bergwalls skjebne er blant temaene under årets Eurodok-festival, som har mye mer enn skandinavisk true crime å by på.

– «The Confessions of Thomas Quick» er en høyst sjokkerende film. Den er en skandinavisk versjon av «Making a Murderer», sier festivalkoordinator Kaia Høidalen.

Rystende

På 1990-tallet var svenske Sture Bergwall, da bedre kjent som Thomas Quick, en massemorder, etter at han tilsto en rekke bestialske drap i Sverige og drapet på norske Therese Johannessen. Etter mange år i fengsel trakk han tilståelsene tilbake, og ble frikjent for alle ugjerningene. Han var offer for et justismord.

I dag bor Bergwall selv et sted i Nord-Sverige. Han kommer ikke til Eurodok, som åpner onsdag. Filmens regissør Brian Hill vil derimot komme når filmen vises onsdag kveld.

– Filmen oppleves som veldig nær siden vi her i landet også har et forhold til denne historien. Det er ganske sjokkerende hvordan dette kunne skje, og filmen forteller hva som skjedde da han tilsto drap etter drap og hvorfor han gjorde det. Den er et oppgjør med svensk rettsvesen og psykiatri, og er svært provoserende, kanskje en av de sterkeste filmene vi viser i år, sier Høidalen.

Les også: Skaperne av «Making A Murderer»: – Skyldspørsmålet ikke viktig

Somalias bandylag

Eurodok feirer 15 år i år og byr på 23 filmer, blant annet om som flyktninger, mennesker på flukt og integrering.

En av filmene som berører tematikken er «Nice People», feel good-historien om de somaliske flyktningene som flytter nord i Sverige og etter hvert danner det som skal bli Somalias første bandylag. De har aldri hatt skøyter på beina, men var like fullt deltakere under fjorårets bandy-VM i Russland.

– Det er flere filmer som har meldt seg på som handler om mennesker på flukt. Men som ofte innen dokumentarsjangeren, er det ofte små historier, de som ellers ikke ville blitt fortalt som blir formidlet. De kan ha rare, morsomme og spennende temaer, sier Høidalen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Nytt og norsk

Det er 12 norske med blant de 23 filmene som står på programmet.

En av dem er Pål Refsdals «Dugma – The Button», som Dagsavisen tidligere har skrevet om. Den byr på Refdals møte med noen av Al-Qadias potensielle selvmordsbombere.

– Regissøren skal være til stede, og vil ha en samtale med Åsne Seierstad etter filmen, sier Høidalen i Eurodok.

«Dugma – The Button» er innkjøpt av NRK og en rekke utenlandske kanaler, men får norgespremiere på festivalen torsdag.

– Noen av filmene har blitt vist på nett tidligere. Dette er en utfordring for oss, men at vi setter dem opp har med kvalitet og tema å gjøre. Det er jubileumsår for oss, så vi skal ha flere europeiske gjester enn tidligere, blant dem Yann Arthus Bertrand, regissør av «Human», det er en tre timers fantastisk visuell opplevelse. «Human» er vanskelig å beskrive, men den er et mesterverk, hvis du spør meg, sier Kaia Høidalen.

Les også: Kjent britisk jihadist i norsk dokumentarfilm

Viktige historier

En annen røff opplevelse er «Coup de Foudre», en belgisk produksjon om vold i nære relasjoner. Her presenteres fem kvinner som har vært utsatt for vold i hjemmet. Etter filmen tas temaet opp i samtale med politiet, forskere og et tidligere voldsoffer.

– I tillegg til flukt og integrering er andre røde tråder i programmet historier om psykisk helse, og det å kjempe for noe man tror på, uansett hvor stort eller lite dette måtte være. Ragnhild Nøst Bergems «Hvem vinner» handler om testmiljøet i dagens norske skoleverk. Vigdis Nielsens «Kampen om fjordene» handler om motstanden mot monstermastene i Hardanger. I «Kunsten å leggje seg paddeflat» har regissør Are Pilskog i flere år fulgt en paddebestand hvis eksistens er truet av en veiutbygging på Sunnmøre. Den er også småpolitisk, sier informasjonsrådgiver Nina Cecilie Bull ved Eurodok.

Les kommentar: Viser Polens vei mot mørket (Mode Steinkjer)

Mer fra Dagsavisen