Kultur

Proffe partier på Facebook

Partiene er blitt dyktigere på sosiale medier i en medievalgkamp der meningsmålingene har tatt overhånd, oppsummerer medieforsker.

Bilde 1 av 2

– De politiske partiene er overalt på sosiale medier nå i denne valgkampen, på Facebook, Snap, Instagram og Twitter, og det er tydelig at de sosiale mediene har blitt veldig viktige for å få spredt det politiske budskapet. Og de har blitt ganske proffe på det, sier medieforsker Jens Barland til Dagsavisen en uke før valgdagen.

Barland er førsteamanuensis ved NTNU der han forsker spesielt på endringer i grenselandet mellom medier og kommersiell og digital utvikling.

Les også: Datatilsynet stopper Venstres Facebook-kampanje

Up-to-date

– Vi er fortsatt midt i valgkampen så det finnes ikke systematisk forskning ennå. Men det er noen trekk jeg som medieforsker har merket meg. Som at partiene nå har skaffet seg mye mer kompetanse på å selge et budskap på sosiale medier, sier Barland.

– Det er lett å se at partiene bruker de nye mulighetene der en målgruppeorientert spredning, sier Barland som selv har gått inn og klikket og «likt» på ulike politiske sider.

– Like etter at jeg har klikket på noe, dukker det umiddelbart reklame for partiet opp i feeden min, sier Barland, som begrunner hvorfor han mener partiene har blitt proffere:

– De er for eksempel helt up-to-date når de formulerer digitale budskap. Som at de ikke irriterer folk med den samme, repeterende propagandaen, men varierer mellom ulike budskap, mener Barland.

– Dette har de til felles med de kommersielle aktørene, og partiene bruker antakelig de beste reklamebyråene, tror Barland.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Meningsmålinger

Et annet, påfallende trekk medieforskeren ser i årets medievalgkamp er de mange meningsmålingene, som kommer tett og stjeler mye oppmerksomhet. «Ap stuper» og «Frp fosser fram» er gjerne titlene på saker om enkeltmålinger, og politikerne må bruke mye tid på å forklare seg hver gang det kommer en ny meningsmåling.

– Mitt bestemte inntrykk er at det nå er flere meningsmålinger enn noen gang før, mener Barland.

– En enkelt meningsmåling kan i seg selv være både bra og interessant, men når det kommer flere daglig får du en veldig stor oppmerksomhet rundt bitte små detaljer som ikke trenger å bety noe som helst i det store bildet, sier Barland, og legger til:

– Det blir litt som å sitte å se på småbølger og diskutere om havet stiger.

Les også: Oslo Arbeiderparti endret Aftenposten-tittel på Facebook

Feilmarginer

Barland peker på at når man kan sette tall på noe, oppleves det som harde fakta.

– Men alle som kan statistikk, vet at feilmarginene kan være på pluss-minus to prosent. Det blir veldig grove, omtrentlige størrelser vi snakker om da. At et parti beveger seg noen desimaler over og under sperregrensen, trenger ikke bety noe som helst. Du har ikke godt nok grunnlag til å vite noe helt sikkert når du sitter der med en enkeltmåling, sier Barland.

Les også: Guri Melby (V) var uenig i Dagsavisen-tittel – redigerte den selv på Facebook

I fella

TV 2-kommentator Eirik Bergesen er blant dem som advarer Norge mot å «gå i meningsmålingsfella», slik man gjorde det i USA og under Brexit-avstemningen.

– I USA glemte de å spørre den hvite arbeiderklassemannen om hvorfor han ville stemme på Trump. På valgdagen var det mange som enten holdt seg hjemme i stedet, eller stemte på Trump fordi han lot til å bry seg om dem. Folk så seg blinde på unøyaktige meningsmålinger, og når valgresultatet kom stemte det ikke med det inntrykket man hadde på forhånd, sier Bergesen, som er redd Norge går i samme fella.

– Analysene blir for lette, for ingen spør folk om hvorfor de vil stemme på et parti. Man får noen tall, men er like klok etterpå. Når Ap går ned noen prosentpoeng, blir Jonas Gahr Støre avskrevet som en uegnet statsminister. Går Ap litt opp, er det ikke måte på hvor statsmannsaktig og flink han er, påpeker Bergesen, som mener politikerne bør nekte å kommentere meningsmålinger.

– De bruker for mye tid av intervjuet på å snakke om tall som ikke trenger å bety så mye, i stedet for å snakke om politikken og sakene. Her kan norske journalister skylde seg sjøl, for det er de som jager etter meningsmålingene, som om de dekker et sportsmesterskap, mener Bergesen.

Kommentar: Protestvind over landet (Arne Strand)

Mer fra Dagsavisen