Film

Priset den europeiske filmen

Det nærmeste Norge kom Den europeiske filmprisen EFA 2013, var dokumentarfilmen «Act Of Killing». Nå har regissør Joshua Oppenheimer søkt norsk støtte til oppfølgeren.

BERLIN (Dagsavisen): - Det er fantastisk å vinne en pris som denne, sier Joshua Oppenheimer til Dagsavisen etter at han har takket for statuetten for beste dokumentarfilm.

Men i hovedsak skulle det bli Italias natt under utdelingen av Den europeiske filmprisen i Berlin i helgen, selv om Spania og Frankrike gjorde så godt de kunne for å stjele oppmerksomheten, med ærespriser til Pedro Almodóvar og Catherine Deneuve, og manuspris til François Ozon for «I de beste hjem». Italienske Paolo Sorrentino vant de gjeveste prisene, beste film og beste regi for «Den store skjønnheten», mens filmens skuespiller Toni Servillo vant prisen for Beste mannlige hovedrolle. Og komponistprisen gikk til den italienske legenden Ennio Morricone, som mottok statuetten til stående hyllest fra 1.000 frammøte filmskapere fra hele Europa. Dermed snøt Sorrentino forhåndsfavoritten og Gullpalmevinner Abdellatif Kechiche og hans «Blå er den varmeste fargen» for nok en pris i et europeisk filmår der norske filmer glimret med sitt fravær.

Det er Det europeiske filmakademiet som på 26. året hyller europeisk film gjennom EFA-prisen. Av norske filmer var «Kon-Tiki» nominert til en publikumspris, men nådde aldri opp i den endelige konkurransen. Da ble det opp til den København-bosatte amerikaneren Joshua Oppenheimers film «The Act Of Killing», som er delprodusert av norske Piraya Film, å sørge for en flik av norsk suksess i Berlin lørdag kveld. «The Act Of Killing» er en uvanlig sterk dokumentar som tar utgangspunkt i bødlene fra folkemordet etter militærkuppet i Indonesia på 1960-tallet. Oppenheimer lar drapsmennene fra den gangen, som i dag regnes som helter, rekonstruere grusomhetene, og på det viset blir filmen et oppgjør med en landets mørke fortid.

- Denne filmen var veldig vanskelig å finansiere, men Piraya Film kom inn i akkurat riktig øyeblikk med sin ekspertise og bidro til finansiering, koblet inn det norske filminstituttet og Fritt Ord. Jeg kunne ikke klart å lage denne filmen uten den norske støtten, sier Oppenheim, som har den amerikanske dokumentarlegenden Erroll Morris som en av hovedprodusentene.

- En av de største utfordringene vi har som filmskapere er de kommersielle strukturene som styrer hvordan filmene finansieres. Det vi håpet var at publikum begynner å gå lei av konvensjonelle filmer, så det vi gjorde var å invitere folk til å se noe de ikke visste at de ville se, noe som er så vondt og sterkt, men som likevel engasjerer, sier han om filmen som handler om generalene og bødlenes overgrep mot befolkningen i Indonesia. Gjennom intervjuer med generalene som utførte volden og terroren, og rekonstruksjon av de reelle handlingene, har Oppenheim laget en film som har gått verden rundt og vunnet en rekke priser.

- Og nå er filmen favoritt foran Oscar-utdelingen. Hva tror du om det?

- Jeg tør ikke håpe på Oscar. Vi er så fornøyd med det vi har oppnådd allerede, som overgår mine villeste drømmer. Det er så mange gode dokumentarfilmer som lages akkurat nå og jeg tror vi skal være fornøyd med å ha kommet på den korte nominasjonslisten. For meg er det viktigere at folk i Indonesia nå får se denne filmen, for det er deres historie, sier han, og forteller at han ikke slipper Indonesia med det første.

- Den neste filmen vil handle om en av de overlevende fra den perioden «Act Of Killing» handler om, og som er med i filmen. Denne personen har i ettertid funnet ut hvem som drepte foreldrene og min neste film handler om hvordan han konfronterer drapsmennene. Den skal delfinansieres av Piraya og vi er nå i ferd med å søke norsk støtte. Vi vil søke Norsk filminstitutt, og søknaden til Fritt Ord er allerede sendt, sier Oppenheimer.

«The Act Of Killing» hadde nylig kinopremiere i Norge, og også flere av de europeiske vinnerfilmene er aktuelle på kino eller DVD for øyeblikket. Blant dem er Sorrentinos film, som får norsk kinopremiere denne uka, og «Alabama & Monroe», som fikk pris for beste kvinnelige skuespiller (Veerle Batens). Spanske Pedro Almodóvar fikk æresprisen, og regjerte festen etterpå sammen med et 20-talls skuespillere fra sine egne filmer og prisutdelere som Kristin Scott Thomas, Noomi Rapace og «Blå er den varmeste fargen»-skuespiller Adéle Exharchopolous.

mode.steinkjer@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen