Kultur

Populærkulturen hjelper Obama

Den svarte presidenten David Palmer i suksesserien «24», sto imot både terrortrusler og forhindret nasjonal katastrofe. Dette har vært med å rede grunnen for Barack Obama, mener reklameeksperter.

Se valgkampen i karikaturer Se valgkampen i karikaturer

Rollefiguren David Palmer, spilt av Dennis Haysbert i TV-serien «24» som begynte i 2001, introduserte noe så uvanlig som en sterk, svart amerikansk president på amerikanske TV-skjermer.

– Jeg tror man kan si at tanken om en svart president ikke hadde vært mulig uten at populærkulturen hadde virkeliggjort dette for folk først, sier reklameguru Paal Tarjei Aasheim i McCann reklamebyrå til NTB.

Aasheim mener at den amerikanske film- og TV-industriens økende vilje til å plassere svarte rollefigurer i maktposisjoner har vært en medvirkende årsak til at amerikanerne nå kan være åpne for en svart president.

– Det at man har sett det gjør det virkelig. Ideen om en svart president er blitt presentert som virkelighet uke etter uke med veldig høye seertall, sier Aasheim.

– Fra fleip til fakta

Før «24» var svarte amerikanske filmpresidenter sjeldent å se på lerretet. Det første seriøse forsøket var i filmen «The Man» fra 1972. Der blir svarte Douglas Dilman innsatt etter at forgjengeren omkommer. Fra 1972 og fram til midten av 90-tallet er det imidlertid stopp. I 1997 spiller Tommy Lister den karikerte presidenten Lindberg i Luc Bessons «The Fifth Element». Året etter dukker Morgan Freeman opp som president Tom Beck i katastrofefilmen «Deep Impact». Før «24» figurerte svarte amerikanske filmpresidenter bare i komedier og science fiction.

– Svarte presidenter har gått fra fleip til fakta. Blant manusforfattere og skapende mennesker er det mange demokrater og liberale. De har nok bevisst prøvd å vise fram afroamerikanske presidenter, sier Aasheim.

Sterke personligheter

– USA er kommet mye lenger enn Norge og resten av Europa i å alminneliggjøre at folk av alle farger kan ha alle jobber. Mange svarte har toppjobber innen alt fra media til finans, sier reklameekspert Kjetil Try i Try reklamebyrå til NTB.

Han mener en av grunnene er at USA har sterke svarte referansepersoner, som blant andre Martin Luther King jr og Sidney Poitier.

– At det nå ikke lenger er unaturlig å lage en TV-serie med en svart president er ganske spesielt. Det ville vært utenkelig i Europa, sier Try.

Men han mener det er blitt gjort et visst arbeid her hjemme også. Blant annet i NRK.

– Det er viktig for blant annet NRK å ha folk med en annen hudfarge i barne-TV. Dette lærer unger at slik er det i Norge, sier Try, men føyer til at veien til en svart TV-statsminister er lang.

Skaper historie

Begge reklameekspertene er enige om at presidentvalget allerede har skapt historie.

Try påpeker at Obama i stor grad har unngått spørsmålet om hudfarge.

– Obama skjønte veldig tidlig det var veldig viktig å ikke være svart eller hvit. Han måtte ikke appellere bare til de svarte, men til Amerika. Det er genistreken hans, konkluderer Try.

]>

Mer fra Dagsavisen