Se valgkampen i karikaturer Se valgkampen i karikaturer
Rollefiguren David Palmer, spilt av Dennis Haysbert i TV-serien «24» som begynte i 2001, introduserte noe så uvanlig som en sterk, svart amerikansk president på amerikanske TV-skjermer.
Jeg tror man kan si at tanken om en svart president ikke hadde vært mulig uten at populærkulturen hadde virkeliggjort dette for folk først, sier reklameguru Paal Tarjei Aasheim i McCann reklamebyrå til NTB.
Aasheim mener at den amerikanske film- og TV-industriens økende vilje til å plassere svarte rollefigurer i maktposisjoner har vært en medvirkende årsak til at amerikanerne nå kan være åpne for en svart president.
Det at man har sett det gjør det virkelig. Ideen om en svart president er blitt presentert som virkelighet uke etter uke med veldig høye seertall, sier Aasheim.
Fra fleip til fakta
Før «24» var svarte amerikanske filmpresidenter sjeldent å se på lerretet. Det første seriøse forsøket var i filmen «The Man» fra 1972. Der blir svarte Douglas Dilman innsatt etter at forgjengeren omkommer. Fra 1972 og fram til midten av 90-tallet er det imidlertid stopp. I 1997 spiller Tommy Lister den karikerte presidenten Lindberg i Luc Bessons «The Fifth Element». Året etter dukker Morgan Freeman opp som president Tom Beck i katastrofefilmen «Deep Impact». Før «24» figurerte svarte amerikanske filmpresidenter bare i komedier og science fiction.
Svarte presidenter har gått fra fleip til fakta. Blant manusforfattere og skapende mennesker er det mange demokrater og liberale. De har nok bevisst prøvd å vise fram afroamerikanske presidenter, sier Aasheim.
Sterke personligheter
USA er kommet mye lenger enn Norge og resten av Europa i å alminneliggjøre at folk av alle farger kan ha alle jobber. Mange svarte har toppjobber innen alt fra media til finans, sier reklameekspert Kjetil Try i Try reklamebyrå til NTB.
Han mener en av grunnene er at USA har sterke svarte referansepersoner, som blant andre Martin Luther King jr og Sidney Poitier.
At det nå ikke lenger er unaturlig å lage en TV-serie med en svart president er ganske spesielt. Det ville vært utenkelig i Europa, sier Try.
Men han mener det er blitt gjort et visst arbeid her hjemme også. Blant annet i NRK.
Det er viktig for blant annet NRK å ha folk med en annen hudfarge i barne-TV. Dette lærer unger at slik er det i Norge, sier Try, men føyer til at veien til en svart TV-statsminister er lang.
Skaper historie
Begge reklameekspertene er enige om at presidentvalget allerede har skapt historie.
Try påpeker at Obama i stor grad har unngått spørsmålet om hudfarge.
Obama skjønte veldig tidlig det var veldig viktig å ikke være svart eller hvit. Han måtte ikke appellere bare til de svarte, men til Amerika. Det er genistreken hans, konkluderer Try.