Kultur

Peer Gynt blir en «bitch»

Det som starta med en irritasjon over at det stort sett bare eksisterer ikoniske roller for menn, har blitt til en feministisk tolkning av Ibsens nasjonalepos om en av Norges mest kjente drittsekker. Nå kommer forestillingen til Oslo Internasjonale Dansefestival, Coda.

– Selv om jeg er koreograf, så jobber jeg med en skuespiller, og en innholdsrik tekst. Men jeg synes det er lett å oversette tekstens rytme inn i kroppslig form, på et vis.

– Men er det først og fremst et dansestykke?

– Vet du hva, jeg aner ikke. Jeg kan ikke sette en lapp på det, ler koreograf og regissør Henriette Pedersen.

Hun har jobbet i skjæringspunktet mellom teater, dans og billedkunst i snart 20 år. Sammen med regissør Runa Borch Skolseg har hun tatt for seg ingen ringere enn Henrik Ibsens Peer Gynt, flyttet handlingen 151 år frem i tid, bytta kjønn på ham, for så å utforske en strukturell forskjellsbehandling når det kommer til hvem som får oppføre seg som en drittsekk. Resultatet blir å se under Oslo Internasjonale Dansefestival, Coda, under tittelen «Peer/ Bitch».

Ikoniske menn

Det hele begynte med en dyp irritasjon over at det stort sett bare finnes ikoniske roller for menn.

– Jeg tenkte at da får jeg bare begynne å ta en av de rollene og gjøre han om til en kvinne. Der starta ideen, forteller Pedersen.

– Ibsen er hele tida aktuell, og er en av verdens største dramatikere, fordi hans stykker hele tida skildrer universelle, eksistensielle temaer. Og det kan man si at vi også gjør, men den litt plumpe tilgangen til eksistensielle spørsmål har også «Peer Bitch» til sin samtids-eksistensielle setting og konsumeringskultur, forteller dramatiker Borch Skolseg.

– Men denne versjonen av «Peer Gynt» er dekonstruert og kuttet veldig ned. Jeg har jobbet med momentene fra originalstykket som jeg synes er gøy og så skrevet det resterende. Dette er mer en pastisj over mange ting.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

En «content bitch»

– Jeg tenker at Peer er en parasitt, både i originalversjonen og her, med tanke på popkulturelle fenomener. Det er en veldig overførbar overlevelses-strategi, tenker jeg. Den tanken har jeg på et vis brukt her. De som eventuelt vil bli fornærma over å se dette, er de som sikkert har helt andre forventninger til stykket, sier dramatikeren.

Et viktig formål er å spørre seg hvor forankra i kjønn og seksualitet Ibsens «Peer Gynt» er.

– I originalversjonen er han en skikkelig «douche» og en usympatisk karakter. Det å vite at en kvinne skal spille han er veldig gøy, med tanke på at karakteren er utrolig usmakelig, virker psykisk ustabil, og kunne sikkert hatt mange diagnoser, sier Borch Skolseg.

– Jeg har jo hatt Peer Gynt i bakhodet som en figur hele tida når jeg har tenkt på sentrale spørsmål som vi har jobbet med. For eksempel sier Peer Bitch at hun er «content bitch». I en neo-liberal tid spør man seg hva er et jeg, og hvordan kan man arbeide med å være et selvopptatt jeg og et forvirret jeg, i en tid der mange andre lever i en boble, og man kan leve ut mange av sine fantasier? Vår tids Peer Gynt er kanskje en som sitter og gamer eller har sin egen youtube-kanal. Det er noe med det å utstille jeget på i dag som er flerfasettert, men som er tett knytta sammen med det tematiske.

Spenner bredt

– «Peer/ Bitch» er i den ytterste delen av spekteret av hva vi presenterer i vårt program, i og med at det inneholder mindre dansekoreografi, sier ny kunstnerisk leder i Coda, Stine Nilsen.

– Hvordan greier man å ha kunstnere i en festival som representerer flere ting? Det har vært noe jeg har tenkt på i min kuratering. Det spennet vi har innen ulike uttrykk skal være stort, og tematikken har vært stor, også hva gjelder tilgjengelighet. Her er det også viktig med et tydelig feministisk og skeivt perspektiv, uten at det er satt en veldig eksplisitt label på det, sier hun.

– Jeg ser også at kulturfeltet har begynt å snakke mer om kjønnsperspektiv, og at kulturrådet legger fokus på det som en del av mangfold. Men kunstnere har jobbet med denne tematikken lenge.

Queer Peer

For «Peer/ Bitch»-koreograf Henriette Pedersen er det helt naturlig å jobbe med Peer som kvinne:

– Jeg jobber ikke med dette som en protest. Jeg har bare alltid jobba innenfor denne tematikken, og for meg er det helt naturlig at mine verk kommer ut som queer-uttrykk. Det et uhyre viktig for meg å være kraften som står mot den heteronormative tilstedeværelsen. Og dette kommer helt naturlig for meg i alle mine arbeider. Queer er min norm.

Coda, Oslo Internasjonale dansefestival foregår fra 16. til 26. oktober. «Peer/ Bitch» har premiere på Black Bok teater
19. oktober.

Mer fra Dagsavisen