Kultur

Overvåker 
OL på TV 2

Medietilsynet vil følge med på TV 2s OL-sendinger de neste to ukene, for å se om reglene for TV-reklame blir fulgt.

- Vi kommer ikke til å drive totalovervåking av TV 2s sendinger, men vi har styrket beredskapen for å se OL-sendingene både direkte og i opptak. Vi kommer relativt raskt til å danne oss et bilde av hvordan TV 2 løser dette, sier rådgiver Lars Erik Krogsrud i Medietilsynet.

OL-beredskap

TV 2 vil sende vinterlekene i Sotsji i opptil 12 timer daglig direkte på tre kanaler de neste to ukene. Det blir nær 700 timer med sportssendinger, og rundt 100 timer med reklameinnslag. For å kunne sende de tillatte 12 minutter med reklameinnslag per time på TV, endret Kulturdepartementet norske TV-reklameregler i fjor høst. Endringen medfører at norske TV-kanaler fra nå kan fordele de 12 reklameminuttene i flere, kortere bolker slik de vil, tilpasset direktesendinger av langvarige idrettsarrangementer.

- Vi regner med at TV 2 følger reglene nedfelt i kringkastingsloven, men siden dette er det første OL som sendes på en kommersiell kanal, kommer vi likevel til å ha økt beredskap de neste to ukene, sier Medietilsynets rådgiver.

- Det som står fast i kringkastingsloven er at norske TV-kanaler ikke kan sende mer enn 12 minutter reklame per time. Endringene i reglene innebærer at de ikke kan sende reklame under overføringer av eksempelvis fotballkamper og idretter med egne innlagte pauser. Derimot kan en TV-kanal selv fordele reklamebolkene under sånt som en femmil, sier Krogsrud.

Reaksjoner

Medietilsynet antar at innslagene av TV-reklame under OL-sendingene som begynner fredag vil skape reaksjoner blant norske TV-seere, som er vant til å se vinterlekene på skjermen uten reklameinnslag.

- At det blir reklame på TV under OL kommer vi ikke unna. At en TV-kanal vil sende mindre enn de 12 minuttene reklame som loven tillater vil vi nok heller aldri oppleve. Vårt inntrykk er at TV 2 er ekstremt opptatt av dette, for oppslutningen om OL-sendingene står og faller jo med seernes tillit. Vi har også opprettet direkte kommunikasjonskanaler med TV 2, om det skulle være problematiske forhold som vi ønsker en rask løsning på, sier Krogsrud.

Som Dagsavisen fortalte i går, har TV 2 etablert en egen kundeservice som skal ta imot eventuelle reaksjoner fra seerne.

Ettersom TV 2s overføring av 1300 timer OL fra Sotsji på TV2.no er definert som kringkasting, vil de samme regler for reklame og sponsorplakater gjelde OL-sendingene på internett.

reidar.spigseth@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen