Kultur

– Oslo trenger mer selvtillit

Oslo er langt fremme innen kultur og teknologi. Men det er for få som vet det, mener kulturentreprenør Ida Faldbakken.

MIN KULTURBY OSLO

I dag: Ida Faldbakken

Hvorfor: Kulturgründer gjennom flere år

Sted: Postkontoret på Tøyen

Tidligere i serien: Karianne Bjellås Gilje (6. juli, Havnepromenaden), Runar Eggesvik (10. juli, Sukkerbiten)

– Oslo har masse, men trenger mer selvtillit og innpakning. Vi må synliggjøre og løfte fram det byen har, sier Ida Faldbakken.

Hun har hatt en finger med i spillet i en rekke kjente kulturtilbud i byen. Nå er hun involvert i ulike prosjekter innen den kreative næringen i Oslo. Tidligere har hun vært prosjektleder for Musikkbyen Oslo. Juryen for Oslo-prisen 2014 skrev: «uten Ida Faldbakken er vi ganske sikre på at livskvalitetsbarometeret i Oslo hadde vært flere hakk lavere».

I sommer intervjuer Dagsavisen ulike personer knyttet til kulturbyen Oslo. Faldbakkens første møte med kulturoslo var ved Parkteatret.

– Det er 15 år siden, tror jeg. Jeg skjønte at man kunne være med på å gi folk innhold og gode opplevelser. Oslo er en liten by, men det gjør også et veien mellom politikere og skapere er kort, og det gjør det enklere å få til ting, sier Faldbakken.

Høy kvalitet

Faldbakken sammenligner Oslo med musikkbyen Austin. Hun mener Oslo kan tilby høy kvalitet på konserter, mat og drikke.

– Oslo er en fantastisk matby, og også full av foredrag og debatter og andre arrangementer man kan gå på hver eneste dag. Men vi trenger en felles kommunikasjonsplattform som kan vise alt som skjer, sier hun.

Faldbakken trekker fram miljøene innen teknologi, gründerscenen og spillutvikling som særlig dynamiske.

– Det er mange skapende mennesker i Oslo som ønsker å gjøre noe innen kommunikasjon, teknologi og spillutvikling. De er der musikkscenen var for tjue år siden. De miljøene har mye å lære av hverandre, sier hun.

Utviklingen er avhengig av gode forbilder, mener hun.

– Vi kaller dem ofte for «unicorns» (enhjørninger). Innen musikk i Oslo har vi hatt mange av dem, sier Faldbakken. Hun tror imidlertid det er et generasjonsskifte på gang.

– Jeg har tro på den nye generasjonen vi ser dukke opp. De har ambisjoner og er ikke redd for å være gründere. Når det gjelder festivaler, så tror jeg Oslo har bygd opp en selvtillit, og jo flere som driver med det og viser at det er mulig, jo flere rekrutterer man inn i bransjen. Den mentaliteten bør vi bygge opp innen teknologi også.

Utestedene

Faldbakken har tatt Dagsavisen med til konsert- og serveringsstedet Postkontoret på Tøyen. Lokalene ligger midt på Tøyen torg, og har siden åpningen i februar klart å trekke til seg mange besøkende.

– Dette stedet drives av folk som kommer fra Bonanza, Revolver og Mono. Det er folk som er gründere og som lager ting for folk i gata. Mange av dem spiller både i band og driver utesteder, og vi ser at flere fra det samme nettverket ser til nye steder i byen, forteller Faldbakken.

Hun besøkte Postkontoret på en vanlig ukedag nylig.

– Det var stappfullt her, og det sier noe om behovet for et slikt møtested.

Integrering

Faldbakken er optimistisk på vegne av kulturbyen Oslo, men på et punkt har utviklingen stoppet, mener hun.

– Vi har en seriøs jobb å gjøre med integrering. Det er en utfordring at mange av kulturtilbudene ikke klarer å speile det mangfoldet vi har av kulturer i Oslo. Tradisjonelt har fjorden og marka vært hvit. I dag er det flere innvandrere med båt på fjorden og i skibakken på Varingskollen. Den nye bystranda som ligger på Sørenga, er en slik ny og åpen møteplass. Vi må bli flinkere til å lage møteplasser som er åpne og tilgjengelige, der alle kan føle seg hjemme, sier hun.

Om 15 år

– Hvor viktig er Oslo som kulturby om 15 år?

– Oslo er en av de hurtigst voksende hovedstedene i Europa, så det er ikke lett å si. Men jeg tror vi vil være mer synlige i verdenssammenheng. Skapergleden og aktiviteten vil nok være tydeligere for folk, sier Faldbakken.

– Hva kan stikke kjepper i hjulene?

– Vi er i en tidlig fase når det gjelder innovasjon og utvikling. Jeg opplever at det er en enorm støtte rundt disse tingene, og det er viktig med tanke på hvordan vi skal kunne leve etter oljen. Men det som er negativt, er når politikerne blir redde for å ta langsiktige valg. Noen ganger må vi kanskje la dem jobbe litt mer i fred og la dem legge de langsiktige strategiene, selv om noen av valgene er upopulære, mener Faldbakken.

Hun mener nåværende kulturbyråd, Hallstein Bjercke (V), har gjort dette.

– Han har fått til samarbeid med andre kultursteder som Hackney og Austin, og han har turt å tenke sammenhenger, sier hun.

– Er det litt typisk norsk å reagere negativt på store visjoner?

– Jeg tror kanskje det er litt norsk at vi klager så mye over politikerne. For eksempel med Tøyensatsingen: Ja, det tar tid. Men det ilegges masse ressurser her nå. Hun som var guvernør i Texas på 1990-tallet, Ann Richards, tok en rekke valg som gjorde at Austin er slik den er i dag. Vi må tørre å ha mer is i magen og la de valgene politikerne tar manifestere seg, sier Faldbakken.

Mer fra Dagsavisen