Kultur
Nytt museum: Skal mer til for å lokke publikum
Reitan-familiens og Trondheims nye kunstmuseum holder til i et vakkert bygg med en spektakulær og superelegant gul trapp. Men hva med kunsten i Posten Moderne?
Arkitekt Erik Langdalens spektakulære trapp er PoMos mest minneverdige element. Fargesettingen er ved interiørarkitekt India Mahdavi, Paris.
Valérie Sadoun
TRONDHEIM (Dagsavisen): Jeg vil jo ikke være en sur, gammel gubbe, så joda, Trondheims nye, private kunstmuseum, Posten Moderne (PoMo), er flott. Arkitekturen er nydelig, og det er «schwung» over kunsten. Åpningsutstillingen teller kunstnere av internasjonal toppklasse. Her er det flust av kunststjerner som et norsk publikum ellers må ut i Europa for å se.
Museumsnavnet forkortes PoMo, ikke FOMO, som en venn av meg påpekte da han hørte jeg skulle til Trondheim. FOMO står for «Fear of missing out» (frykten for å gå glipp av noe), og det populærkulturelle begrepet er ikke betegnende for opplevelsen du blir tilbudt i Karl Norums vakre jugendstilbygning anno 1911. Det til tross for at arkitekt Erik Langdalen har gjort en utsøkt jobb med transformasjonen av det tidligere hovedpostkontoret, og den franske interiørarkitekten India Mahdavi har fargelagt opplevelsen med rosa museumsbutikk og et flott bibliotek/leserom med folkloreinspirerte takdekorasjoner av Gijs Frieling og Jobs Wouters.
Les også: Nye Hjorten er Folketeater i Rolls-Royce-klassen