Nå blir Nord-Norges krigshistorie for første gang samlet under ett tak i det nye Krigsmuseet i Narvik. ILLUSTRASJON: REDIA /THØGERSEN&STOUBY/ODDFISCHLEIN/BAARINGSTORIES

Nytt krigsmuseum i Narvik

For første gang er Nord-Norges krigshistorie samlet under ett tak. 7. juli åpner det nyrenoverte Krigsmuseet i det nye kunnskapssenteret Narviksenteret.

Kultur

 

Da den andre verdenskrig brøt ut i 1939, erklærte Norge seg nøytralt. Men 9. april 1940 gikk tyske soldater i land i flere norske byer, inkludert malmbyen og trafikknutepunktet Narvik. I to måneder var byen åsted for harde kamper mellom den norske og tyske styrkene.

28. mai ble Narvik gjenerobret av allierte styrker, og de tyske styrkene var i ferd med å overgi seg.

– Det var en ikonisk seier – den første seieren over Nazi-Tyskland, påpeker Eystein Markusson, direktør for stiftelsen Narviksenteret, som nå vil drive det nyrenoverte Narvik Krigsmuseum.

Ulykkeligvis led Frankrike nederlag på vestfronten i Europa, noe som førte til at de allierte trakk seg ut av a Nord-Norge 8. juni. Uten deres støtte, måtte de norske styrkene legge ned våpnene.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Nord-Norges krigshistorie

Den spennende historien kan du nå gjenoppleve på krigsmuseet, som vil framstå i helt ny og moderne drakt i det nye Narviksenteret.

– Museet har eksistert siden 1964, men det har falmet litt, for å si det sånn. Men nå får vi 1600 kvadratmeter å boltre oss på, sier Markusson.

Og det er ikke bare slaget om Narvik som er i fokus.

– For første gang vil vi kunne vise en helhetlig framstilling av krigshistorien i Nord-Norge, i tillegg til mye annen krigshistorie fra Nordområdene, fortsetter han.

Les reportasje: 9. april 1940: Kongens flukt fra Oslo

Til ettertanke

Museet vil være delt inn i to ulike deler. Første avdeling vil ta for seg okkupasjonstida og andre verdenskrig i Nord-Norge, blant annet med en film om det berømte sjøslaget på Ofotfjorden.

Den andre avdelingen vil sette lys på spørsmål knyttet til krig og fred, religionens rolle i kriger, fangenskap og menneskerettigheter.

– Her har vi en mer kunstnerisk tilnærming, med installasjoner, tekst og digitale virkemidler. Vi ønsker å få folk til å tenke, samtidig som de lærer om krigshistorie, og om hvorfor krig og flyktningkriser oppstår. Og at krig kommer med mange nyanser, ikke bare i svart-hvitt. I Norge har det jo de siste årene vært rettet oppmerksomhet mot tyskertøsenes skjebne. De ble veldig hardt behandlet, mens for eksempel den økonomiske eliten som tjente på krigen, slapp relativt lett unna, sier Markusson.

Nordmenns flukt under 2. verdenskrig: Da hjemmene ble brent