Nye takter

Et høydepunkt i det norske jazzåret

Svingende og fandenivoldsk med Gard Nilssen Acoustic Unity.

---

5

JAZZ

Gard Nilssen Acoustic Unity

«Elastic Wave»

ECM

---

Gard Nilssen har hatt trommestikkene borti litt av hvert de siste årene. I tillegg til band som Team Hegdal og egne prosjekter, som powertrioen Bushmans’s Revenge, har han dukket opp i bandene til Thomas Dybdahl og Susanne Sundfør. I 2019 serverte han også årets heftigste bandsammensetning, med sitt eget Supersonic Orchestra, et godstog av et storband som første rullet gjennom jazzfestivalen i Molde, på en konsert som året etter ble gitt ut som livealbum.

Katalogen over prosjekter han har hatt stikkene borti sier noe om bredden og kreativiteten Nilssen besitter som trommeslager. Det er en kreativitet han rendyrker i det som er et av hans mest interessante prosjekter: Gard Nilssen Acoustic Unity, en trio som også består av saksofonist André Roligheten, som Nilssen vokste opp med i Skien, og den svenske bassisten Petter Eldh. Siden de startet opp i 2014 har trioen markert seg som et av de mer hardtsvingende bandene på den norske jazzscenenen. De utgjorde for øvrig kjernen i Nilssens Supersonic Orchestra og bandet til Susanne Sundfør på liveversjonen av «Music for People in Trouble».

Trioen debuterte i 2015 med albumet med «Firehouse» og fulgte to år senere med ikke mindre enn et trippel livealbum, før de i 2019 slapp albumet «To Whom Who Buys A Record». Tittelen var ikke bare en hilsen til de som fortsatt kjøper musikk i fysisk format, det var også et nikk til Ornette Coleman og hans «to Whom Who Keeps a Record», og et hint om den musikalske retningen hos et band som blant annet lener seg på arven fra nettopp Coleman og andre storheter fra sekstitallets frijazzscene. Om ferske «Elastic Wave» er en hilsen til fjorårets «Plastic Wave» fra Trondheim Jazzorkester, under Ole Morten Vågans ledelse, vites ikke, dette er uansett nok et prosjekt der Nilssen dukket opp bak trommene. Det ferske albumet er for øvrig trioens debut på tyske ECM, som med sin sterke posisjon nok vil bidra til å gi denne akustiske kraftenheten nye lyttere.

Gard Nilssen Acoustic Unity

På trioens fjerde album starter det lavmælt og vakkert med «Alteret», signert Eldh, men vi skal ikke lenger enn til påfølgende «Spending Time With Ludvig», signert Nilssen, får vi får noe av det energiske drivet som kjennetegner enhver konsert med denne trioen. Det svinger så det holder på låter som «Influx Delight», «Boogie» og ikke minst fandenivoldske «Acoustic Dance Music», signert Roligheten og Nilssen. Dette er lyden av musikere som kjenner hverandre etter årevis med samarbeid, også i andre prosjekter (siste stikk for Eldh og Nilssens del er nyfødte svensk-norske «Unionen», som denne uka står på scenen under Kongsberg Jazzfestival).

Den akustiske enheten er likevel ikke bare høyenergisk driv, de veksler sømløst mellom det energiske og det mer neddempede, lavmælte, strekker seg mellom ulike uttrykk, med lekenhet og kreativitet som en fellesnevner. Det låter forførende når Roligheten henter fram klarinetten og spinner melodiske tråder over Eldh og Nilssens lekne spill på «Dreignau», og det låter vakkert når de lander i den avsluttende balladen «The Room Next to Her». Det er et ypperlig lydspor til sommeren og et av høydepunktene så langt i det norske jazzåret.

I salg fra fredag 15. juli.

Mer fra Dagsavisen