Plateanmeldelse: New Dance: «New Dance»

Rydd gulvet for en frittgående kvartett med retningssans.

New Dance

«New Dance»

PNL Records

«The Quintet låter fortsatt voldsomt bra. Både live i 2019 og på gamle opptak», skrev vi på denne plassen høsten for snart to år siden. Vi hadde da fått servert en boks med fem album som dokumenterte den intense perioden på slutten av nittitallet, da en av de råeste kvintettene i moderne norsk jazz serverte kraftfull frittgående jazz på jazzscener landet rundt. Live fikk vi også et gjensyn med altsaksofonist Carl Magnus «Calle» Neumann. En legende fra 60- og 70-tallets jazzscene, som sammen med bassist Bjørnar Andersen (som døde i 2004) hadde reist et nytt frijazzbyggverk sammen med tre sultne musikere fra generasjonen under dem.

The Quintet anno 2019 låt som sagt bra, mye hadde modnet på 20 år og det gnistret av møtet mellom de fem musikerne. Suksessen ga åpenbart mersmak. Sommeren året etter, midt under pandemien, var tre av dem, nevnte Neumann, Paal-Nilssen Love (trommer) og Kjetil Gutvik (gitar) tilbake på samme scene, den nasjonale jazzscenen Victoria i Oslo. Denne gangen med Ingebrigt Håker Flaten på bass. En kvartett var født, med røtter i The Quintet, men med et eget uttrykk. Det er denne konserten som dokumenteres på det ferske debutalbumet, etter at planene om et rent studioalbum ble vraket.

Veien til Håker Flaten kan ikke ha vært veldig lang da det skulle settes sammen et nytt lag. Sammen med Nilssen-Love har oppdalingen utgjort en av de mest hardtslående rytmeseksjonene på den norske jazzscenen, i band som Element, The Thing og ikke minst Atomic. Det er et enormt driv over duoen når de banker til for full kraft, slik de gjør i avsluttende «Dett var Dett», der det også gnistrer av Neumann og Nilssen-Love-magi får det til å koke i salen.

Men New Dance er ikke bare full utblåsning, de veksler mellom det høyoktane og det mer neddempede, som på «Det er Kjærlighet», med en fin åpning fra Håker Flaten, før Gutvik kommer inn med sitt lett abstrakte spill og Neumanns såre tone smyger seg inn på utsøkt vis, mens temperaturen stiger både på scenen og i salen. Det er frittgående, kreativt og spekket med fine detaljer. Fra et kollektiv av særegne stemmer som evner å utfordre hverandre, uten å miste retningen. Torsdag var kollektivet tilbake på Victoria, til en dampende strømmekonsert som ikke gjorde lengselen etter fysiske konserter mindre. Det er bare å rydde gulvet, vi har et nytt band i byen, og det svinger.