Nye takter

Kritikertoppen 2020: De 40 beste albumene

54 norske musikkjournalister kan neppe ta feil: Her er lista over de 40 beste platealbumene i 2020.

Bilde 1 av 11

1. Phoebe Bridgers: «Punisher»

Det som en gang var alternative poptanker har nå gått inn i California-rockens store historie, sanger som rommer både store følelser og lett omgjengelige melodier. Phoebe Bridgers er både intenst personlig og allment lettfattelig, og kan komme til å prege musikklivet lenge.

###

2. Bob Dylan: «Rough And Rowdy Ways»

Bob Dylan er på den ene siden relativt forutsigbar i forhold til senere utspill, men samtidig et overflødighetshorn av nye fortellinger. Albumet inneholder noen av hans mest monumentale sanger, med referanser til andre tider, andre steder, alltid med en poetisk formuleringsevne som vi vet er unik. Det musikalske innholdet er ganske så variert også.

Anmeldelse: «Rough And Rowdy Ways» er Bob Dylan på sitt beste (+)

###

3. Taylor Swift: «Folklore»

Taylor Swift benyttet tiden som innestengt til å lage et album som ga henne et nytt og enda større publikum. Nå også allment anerkjent som voksen artist, uten at det er noe galt i dette. Hun opprettholder et nivå der hun fortsatt overrasker, fornyer seg selv, og spiller på en intensitet og sårbarhet som snakker rett til følelsesapparatet.

Anmeldelse: Taylor Swift: «Folklore»: «Det fineste det gikk an å høre på resten av sommeren» (+)

###

4. Motorpsycho: «The All In One»

Energien flyter som en tjukk ubønnhørlig lavastrøm gjennom et album som sammenfatter nær sagt hele bandets kunstneriske virke, i to atskilte deler. Eller tre, om man vil, om man tar med en og annen «smålåt». Et nær tre kvarter langt og sammensatt musikalsk monster med inspirasjon fra psykedelia og progrock.

Anmeldelse Motorpsycho: «The All Is One» utgjør kronen på verket (+)

###

5. Run The Jewels. «RTJ4»

Med «Black lives matter»-bevegelsen kunne ikke Killer Mike og El-P fått et mer passende tidspunkt for deres fjerde album. De fusjonerer aggressiv og fengende hiphop-estetikk og punk med venstrevridd politikk, med brennende treffende tekster over adrenalinpumpende beats.

Anmeldelse «Run The Jewels 4»: Revolusjonens røst (+)

###

6. Perfume Genius: «Set My Heart On Fire»

Mannen som egentlig heter Michael Aldren Hadreas lever opp til betegnelsen «artist» i beste forstand. Dette er kunstpop av stort format, sanger som begynte med musikk til en danseforestilling, men utviklet seg langt videre. Albumet som kommer som en lang personlig betroelse, sangene er til å ta og føle på.

###

7. Maria Kannegaard: «Sand i en vik»

Pianisten Maria Kannegaards trio, med Ole Morten Vågan på bass og Thomas Strønen på trommer, hadde ikke vært å høre på plate siden 2012. «Sand i en vik» er så vakker og så utfordrende som det går an å være samtidig. Albumet varer lenge med sine 72 minutter, men skjerper sansene og holder spenningen ved like hele veien.

Anmeldelse: Er dette årets fineste jazzplate? (+)

###

8. Fiona Apple: «Fetch The Bolt Cutters»

Først en overraskende gjesteopptreden på albumet til Bob Dylan, så kom dette albumet etter åtte års ventetid, og befestet Fiona Apple som en av de mest personlige og originale stemmene i amerikansk popmusikk. Tittelsangen har en god referanse til Kate Bush, en artist det begynner å bli relevant å vise til i denne sammenhengen.

###

9. Dua Lipa: «Future Nostalgia»

Skamløst dansbar popmusikk er ikke et selvsagt innslag på Kritikertoppen, men det andre albumet til Dua Lipa var en fartsfylt fest fra start til slutt. Fem hitsingler har det blitt, og når ingen av disse kom med i kåringen av årets låt er det fordi få ble enige om hvilken som var den beste.

###

10. Sondre Lerche: «Patience»

Sondre Lerche holdt en høy profil under koronasesongen, og kom også ut av den harde tida med et album som belønner de som har ventet tålmodig. I tittelsangen synger Lerche om lengselen etter de sangene han aldri kan håpe å finne. Da gjelder det i alle fall å finne noen som ligner. Lerche har hørt mye på de fineste i faget, og vil gå like langt mot perfeksjonen selv.

Anmeldelse: Sondre Lerche: «Patience» er et nytt høydepunkt (+)

11.

Moses Sumney: Græ

12.

Cezinando: Et godt stup i et grunt vann

13.

Ole Paus: Så nær, så nær

14.

Fleet Foxes: Shore

15.

Waxahatchee: Saint Cloud

16.

Malin Pettersen: Wildhorse

17.

Ane Brun: Quiet After The Storm

18.

Ane Brun: How Beauty Holds The Hand Of Sorrow

19.

Bright Eyes: Down In The Weeds Where The World Once Was

20.

Emilie Nicolas: Let Her Breathe

21.

Rolling Blackouts Coastal Fever: Sideways To New Italy

22.

Sault: Rise

23.

Khruangbin: Mordechai

24.

Bill Callahan: Gold Record

25.

Lilja: Marble

26.

Porridge Radio: Every Bad

27.

Fontaines DC: A Hero’s Death

28.

Gard Nilssens Supersonic Orchestra: If You Listen Carefully The Music Is Yours

29.

Haim: Women in Music Pt. III

30.

Jonathan Wilson: Dixie Blur

31.

The Little Hands Of Asphalt: Half Empty

32.

Stein Torleif Bjella: Øvre Ål Toneakademi

33.

The Good The Bad & The Zugly: Algorithm And Blues

34.

Kvelertak: Splid

35.

Charlie XCX: How I’m Feeling Now

36.

Courtney Marie Andrews: Old Flowers

37.

Jason Isbell:  Reunions

38.

Daniel Romano: Visions Of The Higher Dream

39.

Annie: Dark Hearts

40.

The Northern Belle: We Wither, We Bloom

40.

Andreas Røysum Ensemble: Andreas Røysum Ensemble

Tidligere vinnere:

Tracy Chapman: «Tracy Chapman» (1988), Neil Young: «Freedom» (1989), Waterboys: «Room To Roam» (1990), Nirvana: «Nevermind» (1991), R.E.M.: «Automatic For The People» (1992), deLillos: «Neste sommer» (1993), Grant Lee Buffalo: «Mighty Joe Moon», (1994) PJ Harvey : «To Bring You My Love» (1995), R.E.M : «New Adventures ln Hifi» (1996), Radiohead: «Ok Computer» (1997), Mercury Rev: «Deserter’s Songs» (1998), Basement Jaxx: «Remedy» (1999), Lambchop: «Nixon» (2000), The Strokes: «This ls lt» (2001), Queens Of The Stone Age: «Songs Of The Deaf» (2002), Outkast: «Speakerboxxx/The Love Below» (2003), Franz Ferdinand: «Franz Ferdinand» (2004), Antony & The Johnsons: «l Am A Bird Now» (2005), 120 Days: «120 Days» (2006), Robert Plant & Alison Krauss: «Raising Sand» (2007), Glasvegas: «Glasvegas» (2008), John Olav Nilsen & Gjengen: «For sant til å være godt» (2009), Kanye West: «My Beautiful Dark Twisted Fantasy» (2010), PJ Harvey: «Let England Shake» (2011), Frank Ocean: «Channel Orange» (2012), Disclosure: «Settle» (2013), The War On Drugs: «Lost ln The Dream» (2014), Susanne Sundfør: 10 Love Songs (2015), David Bowie: Blackstar (2016),Susanne Sundfør «Music For People In Trouble» (2017), Kacey Musgraves: «Golden Hour» (2017), Nick Cave: «Ghosteen»(2019)

Kritikertoppen 2020 er satt sammen av lister fra: Arild R. Andersen (Jazznytt/Aftenposten), Espen A. Amundsen (Popklikk), Marius Asp (VG), Espen Borge (NRK), Jon Vidar Bergan (Musikknyheter), Egil Blegeberg (Klassekampen), Sofie Braseth (Dagbladet), Tor Martin Bø (VG), Terje Eidsvåg (Adresseavisen), Ådne Evjen (Musikknyheter), Geir Flatøe (Stavanger Aftenblad), Leif Gjerstad (Leffes Lab/Dagsavisen), Robert Hoftun Gjestad (Aftenposten), Ruben Gran (NRK), Roald Hansen (Firdaposten), Jørgen Hegstad (NRK), Ida Madsen Hestman (Dagsavisen), Ole Jacob Hoel (Adresseavisen), Egon Holstad (iTromsø), David Jønsson (Deichmanske musikkblogg), Victor Josefsen (Deichmanske musikkblogg), Aslaug Olette Klausen (Klassekampen), Aurora Henni Krogh (Dagbladet/Subjekt), Espen Løkeland-Stai (Dagsavisen), Chris Monsen (Klassekampen), Charlotte Myrbråten (Klassekampen), Morten Ståle Nilsen (VG/iTromsø), Ørjan Nilsson (Bergensavisen), Espen D. H. Olsen (Popklikk), Robin Olsen (Musikknyheter), Bernt Erik Pedersen (Dagsavisen), Joakim Randa (Bergens Tidende), Geir Rakvaag (Dagsavisen), Tormod Reiersen (Popklikk), Filip Roshauw (Jazznytt), Øyvind Rønning (Dagbladet), Arild Rønsen (Puls), Arvid Skancke-Knutsen (Klasse­kampen), Ole Ivar Burås Storø (Musikknyheter), Asbjørn Slettemark (Aftenposten), Tom Skjeklesæther (Klassekampen), Helge Skog (iTromsø), Espen Nørvåg Slapgård (Metal Hammer), Ali Soufi-Grimsrud (NRK), Tore Stavlund (Jazznytt), Mode Steinkjer (Dagsavisen), Eivind August Westad Stuen (Aftenposten), Kjetil Kopren Ullebø (Bergens Tidende), Erik Valebrokk (Mitt liv som Erik), Øyvind Vågnes (Dag og Tid), Audun Vinger (Dagens Næringsliv), Ando Woltmann (Morgenbladet), Olav Østrem (Klassekampen) og Henrik Årby (Musikknyheter).

Mer fra Dagsavisen