Plateanmeldelse: Det Norske Jentekor med Tord Gustavsen: «Stille grender»: Himmelblå julemusikk

Det norske jentekor møter pianisten Tord Gustavsen, og lager et ualminnelig fint julealbum.

5

Det Norske Jentekor

«Stille grender»

2L

Sist vi møtte Det Norske Jentekor på disse sidene sang de på det popsymfoniske mesterverket «Snydelig» med duoen Meg Og Kammeraten min. De ble Grammy-nominert i USA for «Folketoner» i 2018. Tidligere i år ga de ut albumet «The Beauty That Still Remains», med samtidsmusikk av Maja Ratkje og Marcus Paus, basert på Anne Franks dagbok. Virksomheten er altså allsidig. Nå er det tid for noe helt annet.

###

Det norske jentekor har en over 70 lang historie, og omfatter egentlig fire kor i forskjellige aldersgrupper. Deres forrige julealbum, med Henning Sommerro, er blitt 13 år gammelt. Dirigent er fortsatt Anne Karin Sundal-Ask, men det er kanskje ikke så mange av stemmene som er igjen fra den gangen. Hele produksjonen skinner av fornyelse. De har fått med Tord Gustavsen, en av Norges fremste jazzpianister, som legger en ny dimensjon til sangene, langt ut over å være en alminnelig akkompagnatør.

Albumet begynner med «Carol Of The Bells», som gir anmelderen en anledning til å vise til den klokkeklare korsangen som selvfølgelig skal prege hele albumet. Men her er også hardt, nesten perkussivt pianospill av Gustavsen, som antyder at dette blir noe litt utenom det vanlige. Han improviserer videre over denne sangen i et par minutter før albumet går inn i et mer familiært terreng.

I en time til synger koret mange av de aller mest kjente og kjære julesangene, så fint som det går an. De har sånn sett mange gamle og nye utgivelser å konkurrere med, men det er ikke bare Gustavsens spill som får dette til å skille seg ut. Helt uten ham tar Andrew Smiths nye arrangement av «Deilig er den himmel blå» himmelen til nye høyder. Jeg liker også den lette lekenheten rett etter, der de minste jentene får synge «Jul i svingen», før koret synger «Glade jul» ordløst, mens pianisten gjør ord overflødige ved siden av.

«Stille grender» er til overmål et dobbeltalbum, der den andre plata er rent solospill fra Tord Gustavsen. Dette er en begivenhet i seg selv, det er meg bekjent den første plata med en av landets fremste pianister helt alene, og han tar godt vare på anledningen. Her er improvisasjoner over gamle julesanger, som har fått nye titler etter bruddstykker fra tekstene, og enda mer fritt spill i en serie kalt «Inkarnasjon». Man kunne tenkt seg Gustavsen spille flere kjente julesanger med karakteristisk ettertenksomhet, men vi har allerede Bugge Wesseltofts «It's Snowing On My Piano» til sånt.

Albumet er produsert av Grammy-vinner Morten Lindberg, med alt dette medfører av klarhet, sikkert enda mer enn det går an å oppfatte på mitt jordiske musikkanlegg. Men som på så mange andre av Lindbergs 2L-produksjoner skinner musikken i seg selv langt utover deres mye omtalte lydkvalitet. Forsidebildet på albumet viser Harald Solbergs «Vinternatt i Rondane», intet mindre, men denne plata har et innhold som lever opp til omslaget.