Plateanmeldelse: Åshild Vetrhus: «Frå høge himmel»: Byr på beksvarte salmer og skjønnhet

Har du behov for noen øyeblikks flukt fra gavemas og glitterstas, er julealbumet «Frå høge himmel» et rom å søke til.

5

Åshild Vetrhus, Andreas Ulvo, Morten Barrikmo

«Frå høge himmel»

Talik

Etter hvert som julesanger og -salmer har fått status som bakgrunnsmusikk og varehusstøy, har mye av den opprinnelige tanken bak dem forstummet. Åshild Vetrhus tar med «Frå høge himmel» et sakralt og jordnært oppgjør med dette gjennom å gi salmeskatten som er samlet inn i Rogaland nytt liv. «Frå høge himmel» viser vei til noe grunnleggende, formidlet gjennom sanger og salmer som har overlevd fra generasjon til generasjon gjennom muntlige overleveringer, lokale oversettelser og gjennom kulturbærere som har hatt omtanke for materialet.

Liknende prosjekter har vært gjennomført også andre steder i Norge, for eksempel gjennom Susanne Lundengs enormt vakre «Kimer i klokker – julefolketoner fra Nordland» som kom ut før jul i fjor. Nå står altså Rogaland for tur.

###

Til tider har dette grunnleggende som åpenbarer seg i «Frå høge himmel»-albumets undertekst også vært forbundet med frykt og avlat, fromhet og maktbruk.Gudstro har vært synonymt med å bøye nakken i takknemmelighet over at Gud sendte sin eneste sønn til jorden fordi han «saae vor Synd og store Nød, At os stod for den evige Død, Helvede stod os aabent», som det heter i salmen «O Jesu Christ som manddom tog». Den er i likhet med de andre salmene hentet fra Folkemusikkarkivet for Rogaland ved Ryfylkemuseet. Til grunn ligger også Ruth Anne Moens innsamlingsarbeid av folkemusikk fra Rogaland. Julesalmene i arkivet ble i 1999 utgitt i boken «Den yndigste Rose - Julesalmar frå arkivet», som også hadde et CD-vedlegg der Åshild Vetrhus var medvirkende.

Tekstene i disse lokale variantene og tolkningene formidles av vokalisten Vetrhus - kjent fra blant annet Tindra - med en inderlig innlevelse. I fraseringene ligger den dirrende eimen av slit, fortvilelse, bedehus og dødsangst, men også av salven som disse sangene og tekstene åpenbart har gitt folk opp gjennom tidene:

«Den mørke Stald skal være/Mit Hjertes Frydeslot/Der kan jeg daglig lære/At glemme Verdens Spot».

Det er beksvart, men like mye i materialet som i Vetrhus’ store stemme, gløder håp og trøst.

Om «Frå høge himmel» er har et gitt geografisk opphav, er de på alle vis universelle. Albumet gir oss forgylte bearbeidelser av tradisjonsrike salmer som for eksempel «Et barn er født i Betlehem» og «Her kjem me dine arme små». Andreas Ulvo (diverse tangenter) og klarinettist Morten Barrikmo skaper akkompagnementer som er såvel dramatiske og truende, som insisterende og spartanske. De bygger ømt opp stemningene under Vetrhus klare stemmeprakt, og sammen skaper de tre et album som gjør en stor forskjell når det gjelder å forvalte vår felles musikkarv.

Et rikt kildemateriale i albuminformasjonen rundt opphavspersoner og prosessen, er med på å understreke alvoret og det lysende personlige engasjementet rundt prosjektet.