Hal Ketchum er død

Meldingene om Hal Ketchums bortgang minner mange av oss om et av de fineste countryalbumene vi har hørt.

Countrysangeren Hal Ketchum døde mandag, 67 år gammel, etter å ha vært preget av MS og alzheimers i mange år. Det var lenge siden vi hadde hørt ham, og en påminnelse om at det var for lenge siden vi hadde hørt hans album «Past The Point of Rescue», som er et av de aller fineste i sitt slag.

«Past The Point Of Rescue» kom ut i USA i 1991, og ble mot slutten av året hausset stort opp i musikkmagasinet Beat her hjemme. En slags aksjon fra denne fraksjonen førte albumet opp til 21. plass på Kritikertoppen («Nevermind» med Nirvana vant, bare for å slå fast tidsånden) – til tross for at Ketchum ennå ikke var utgitt i Norge.

En sånn utvikling utløste ofte en viss skepsis i konkurrerende musikkredaksjoner. Da albumet omsider kom ut året etter måtte det likevel innrømmes at dette var noe for seg selv. «Uimotståelig» var overskriften min i Nye Takter, og videre : «Han synger svært overbevisende om hjerte og smerte og alt som hører med. Men det er den usedvanlig gode smaken i utvalget av sanger som gjør utslaget.» Først og fremst gjaldt dette selve «Past The Point of Rescue» av irske Mick Hanley, men fra åpningslåten «Small Town Saturday Night» av Pat Alger og Hank DeVito til hans egen «She Found The Place» til slutt var dette en stor opplevelse.

Albumet var produsert av Jim Rooney, den fremste bakmannen på denne tida, etter innspillinger med Nanci Griffith, Iris DeMent, John Prine, og, må vi alltid legge til, Øysteins Sundes «Kjekt å ha». Medprodusenten Alan Reynolds tok med sin egen «Five O’Clock World» (opprinnelig en hit med The Vogues), som Ketchum herved gjorde til sin egen.

Et tilbakeblikk på Nye Takter-anmeldelsen minner oss om at Jahn Dahlen her hjemme tidlig sang en versjon av «Past The Point Of Rescue», kalt «For svak til å reddes». Det var imidlertid i oversettelsen til Hellbillies, «Ei krasafaren steinbu», den skulle bli allemannseie. Da jeg sendte ut en twittermelding om at det måtte spille albumet til Hal Ketchum om igjen, kom det kjapt svar fra Aslag Haugen: «Ikke lenge siden jeg hørte gjennom skiva. Veldig bra album!» Det kan vi trygt slå fast, enda en gang.