Plateanmeldelser: Onkel Tuka og Omar Østli: Nytt bråk i Halden

«Lykke til med meg!»

New Noise

5

Omar Østli

«Central Pensjonat»

New Noise

Lokale helter kan ofte være forbausende attraktive utenfor sine egne nærområder. Haldens Onkel Tuka har holdt på i 25 år, gitt ut ti album, og er alltid en fornøyelse å komme tilbake til. Da de vant Spellemannprisen i countryklassen i 2011 takket de med at «vi begynte som et rockband, men har jobbet oss opp til country».

###

Gruppa står for en modernisering og relokalisering av bluegrassmusikken, med en utpreget haldensk holdning til amerikanske tradisjoner. Her er en herlig blanding av gitarrock, utvidet med masse fele, banjo og mandolin. På tross av de opplagte referansene til historisk amerikansk musikk er det også blitt et høyst personlig band av Onkel Tuka. De har et eget tak på uhøytidelige tekster, gjerne med en litt alvorlig undertone, med mer eller mindre historisk korrekte beretninger fra lokalsamfunnet.

###

Her kommer de også med en norsk versjon av Doug Sahms «Is Anybody Going To San Antoine», nå som «Er det noen her som skal til Kirkenær», men som vi har sagt her på disse sidene for tredje uke på rad nå: En gammel favorittsang med engelsk tekst blir som ny når den blir sunget på godt norsk. De avslutter med en versjon av Tom Waits’ «Cold Cold Ground», men det geniale er at vi aldri tenker at deres helt egne sanger stilles i skyggen av noen gamle klassikere. Hør «Ja til alle kvinner» og bli glad!

I tillegg til frontmann og låtskriver Håkan Ohlgren består Onkel Tuka av Kjetil Johnsen, Lars Ivar Borg, Snorre Kopperud, Rino Silden, Åsmund Solli og Omar Østli. Østli er også medlem av Salmon Smokers som vi nylig hørte på et nytt album med engelske Iain Matthews. Som ikke dette var nok har han sitt eget album ute i høst. «Central Pensjonat»

Vi anerkjente umiddelbart Omar Østlis formidlingsevne på albumet «Ingens mann» i 1997, men i de siste årene har platene kommet så tett at det har vært vanskelig å følge med. Derfor er det greit når han kommer med en påminnelse om hva som har foregått. «Central Pensjonat» er nyinnspillinger av sangene han synes fortjener det mest.

Østli solo er langt mer ettertenksom enn jubelsangene til Onkel Tuka, men har det samme grunnlaget i amerikanske tradisjoner. Her er fire sanger fra det nevnte debutalbumet, men også en helt ny duett med Hege Brynhildsen, «Arm i arm en julenatt», som om det er noen rettferdighet i landet kommer til å gi ham et langt større publikum i tida som kommer.

Alle disse utgivelsen kommer på plateselskapet New Noise, som får noen av oss i den rette aldersgruppen til å minnes Haldens rolle den store omveltingen i norsk rock. Denne inntraff omtrent samtidig med oppføringen av Fredriksten Festning, med New Noise-navn som Front Page, Ole I’Dole og Saturday Cowboys. Etter alle disse årene er selskapet oppe og går igjen, allerede med en solid produksjon i år.

«Det var tippoldefaren til Omar som skjøt Karl den 12. der oppe på Festningen», ut- brøt Håkon Ohlgren da Onkel Tuka var med i «Sommerbilen» til NRK i sommer. De er nesten ikke til å tro.