Nye takter

Oslo World: Solidaritet med Beirut

Oslo World åpnet under spesielle omstendigheter tirsdag, med en flott solidaritetskonsert for Beirut.

Bilde 1 av 4

5

Oslo World: Åpningskonsert

Rockefeller

Åpningskonsertene til Oslo World pleier å være godt sammensatte innenfor hvert års valgte tema for festivalen. I år, «solidaritet». Til å begynne med spesifikt som solidaritet med Beirut.  Konserten for 200 på Rockefeller var naturlig nok ikke en like spektakulær produksjon som vi har sett til å begynne med på Oslo World i foregående år, men en lavmælt presentasjon av internasjonalt orientert musikk som setter sine spor.

Festivalen «Beirut and Beyond» (Beirut og bortenfor) oppsto i samarbeid med Oslo World i 2013, inspirert av den arabiske våren, for å fokusere på musikken fra en region som har sine kontinuerlige utfordringer. Siden har det vært årlige arrangementer i Libanon, avleggere under Oslo World, og flere europeiske turneer.  Etter den voldsomme eksplosjonen i Beirut i sommer er det naturlig at Oslo World vier åpningskonserten til Beirut And Beyond.

Men hvordan arrangerer man en festival for musikk fra hele verden, når resten av verden ikke kan komme? Da kan man snu verden rundt, og høre på noen av de lokale musikerne som har vært mye ute og reist, sett og hørt seg omkring, og kommet tilbake med en verden av inspirasjon.

Konserten begynte med en dronefilm av et Berit i ruiner, lokale stemmer som forteller om at livet går videre, akkompagnert av Inger Hannisdal på fiolin, og en strykekvintett fra Kringkastingsorkesteret.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

###

Oddrun Lilja. Foto: Mode Steinkjer

Les også: Nosizwe: – Min kropp er politisert ved at jeg er svart og kvinne

Trygve Seim (saksofon) og Frode Haltli (trekkspill) var med på den første Beirut and Beyond-festivalen, og kom tilbake for følsomt samspill med ettertenksom undertone. Enda sterkere når de ble en trio, i suverent samspill med Haïg Sarikouyoumdjian på armensk fløyte, på video fra Paris.

To andre av Beiruts fremste artister var også med i slike opptak fra Theatre de La Ville i Paris, Bachar Mar-Khalifé  og Yasmine Hamdan som begge sang om hjembyen. Og så vant er vi blitt til konsertproduksjoner der artistene også er på storskjerm bak seg selv, at det faktisk fort går an å glemme at de ikke er der i virkleligheten.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

###

Trygve Seim, Frode Haltli og på video fra Paris Haïg Sarikouyoumdjian. Foto: Mode Steinkjer

Les også: Hulbækmo-Jacobsens fine, folkelige familieaffærer

Moddi kom på for å synge «Oh Father I Am Joseph» fra hans repertoar av forbudte sanger fra veden rundt, i dette tilfellet en sang av palestinske Mahmoud Darwish. Like relevant visesang fikk vi fra Frida Ånnevik, først med «Her bor», der hun forteller at solidaritet for henne er et sted å være. Hun sang også sin «Du må tru på vår», og understreket hvor godt det er med sang og musikk nå. Det er ikke måte på hvor mørkt det har blitt i Oslo etter at sommertida offisielt tok slutt søndag. Oslo World er et lys i mørket.

Majãz er ei oslobasert gruppe med flyktninger fra Syria og områdene rundt. De begynte som et prosjektledet av Håkon Kornstad og Knut Reiersrud, og er nå et band som viser oss at de klarer seg utmerket på egen hånd.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

###

Unge Beirut. Foto: Mode Steinkjer

Rapperen Unge Beirut heter egentlig Elias Tchaba, og kom til Norge fra Beirut som sjuåring. Han levnet ingen tvil om han han var selvskreven for en sånn konsert.  Han gjorde sin fine vri på Arifs «Himmelen», med strykerne fra KORK som eneste rytmiske element. Etterpå fikk vi en forsmak på hans kommende album med en tyngre låt som heter «Beirut brenner». Det gjorde inntrykk å se hvor ydmykt rørt Unge Beirut var over å være med på dette.

Konserten sluttet med «Tyr» fra Oddrun Liljas mye omtalte debutalbum, med Moddi som gjestesanger, og alle de andre som hadde vært med i ryggen. Festivalen fortsetter med konserter under strenge koronarestriksjoner resten av uka. Mange av disse blir strømmet på festivalens facebookside, og på Brakkesyke 2020. Også denne åpningskonserten ligger der, gratis å se på, men det oppfordres til å gi et bidrag til Oslo Worlds innsamlingsaksjon for gjenreisning av musikklivet i Beirut.

###

Syriske Majãz. Foto: Mode Steinkjer

Mer fra Dagsavisen