Plateanmeldelse: Lido: I «Peder»s univers

Lido får det meste til å høres spennende ut. Også når han ser seg tilbake.

5

Lido

«Peder»

Universal Music

Den LA-baserte produsenten, sangeren, låtskriveren og multiinstrumentalisten har bygget opp en bemerkelsesverdig katalog både som produsent og soloartist. Det er snart to år siden han signerte med den legendariske produsenten Rick Rubin. CV-en inneholder blant andre jobber for Mariah Carey, Ty Dolla $ign, Skrillex, Chance The Rapper, Jaden Smith og Halsey. Sistnevnte produserte han nylig seks låter for på hennes kritikerroste album «Manic».

###

Lido, også kjent som Peder Losnegård, fra Tysvær i Rogaland har hatt rytmen i blodet fra barnsben av, men også talent: Allerede som 6-åring (eller også som 2-åring, viser et hjemmevideo-opptak), fikk han vist frem sine slagkraftige skills på TV, i et trommemøte med idolet Paulo Vinaccia på «Stjernetreff» på TVNorge. Hans egen reise inn i musikkens verden, er også inspirasjonen til artistens barnebokdebut «The Boy On The Spaceship» som vil komme senere i høst, og handler om gutten Peder som drar til verdensrommet. Der oppdager han en radiokanal, og hører musikk som gjør ham inspirert til å lage musikk selv. Ifølge presseskrivet er «Peder» resultatet, og speiler tematikken i boka.

Selv ble Losnegård tidlig introdusert for gospel og soul av sin far. En lidenskap som er sterkt forankra i uttrykket hans. Og det er noe han vet å utfordre til stadighet: I det som kunne vært et cheezy og polert soul/RnB-poputtrykk, etableres en tydelig stemning med interessante detaljer. Han bryter innimellom opp med tilsynelatende forutsigbar dramaturgi eller sound, både formmessig og estetisk, kiler inn lyder og effekter uten at det oppleves påtatt og mekanisk. Metoden har han jo brukt før, sist på dobbel-EP-prosjektene fra 2018, «IOU 1» og «IOU 2».

Med «Peder» lyder det som det er rydda litt mer plass til (lyden av) fysiske instrumenter, i tillegg til det massive synthpregede soundet. Og det uten at det går på bekostning av et tilgjengelig og umiddelbart uttrykk som fenger i mine apatiske, overmettede og kresne popører. Det er en bevisst balansegang i vekslinga mellom bruk av samplinger, digitale lydkilder, stemmeforvrenging, og varme, analoge kilder. Som når en saxofon legger seg oppå det som høres ut som en sample av en synth, i introen til «Please Fasten Your Seatbelt». Jeg aner konturene av et større univers etter hvert som reisen fortsetter i Peders romskip.

Soul-popen går fort over i smakfull og eksperimentell RnB på låter som «Grouptext», «University», og de allerede forhåndsutgitte singlene «Rise» og «Layaway». Det er liten tvil om at Losnegård har likt å vokse opp til 00-talls-RnB, som har sivet igjennom i tidligere produksjoner også - som på Unge Ferrari-samarbeidet «Akvarium» med tydelig melodi-DNA fra Craig Davids «Fill Me In». På «Peder» har han dessuten fått med seg Jojo på «University», en av flere gjester som pryder albumet etter hvert som reisen fortsetter, og inkluderer blant andre Ebenezer, Col3trane, Brandon Arreaga fra PRETTYMUCH, og produsent Heavy Mellow (Juice WRLD, Gunna).

Men Losnegård ser seg ikke mye tilbake. Det modne og ungdommelige smelter sammen med innstikk av futurisme. Resultatet oppleves hverken for enkelt eller for utdatert. Gitar og autotune på samme album? Losnegård/Lido får det meste til å høres organisk og spennende ut. Når kommer den barneboka?