Plateanmeldelse: Majorstuen: «Jubel» er en fest

Gruppa Majorstuen feirer 20 år, og tar samtidig farvel. «Jubel» lever opp til tittelen.

5

Majorstuen

«Jubel»

Majorstuen Fiddlers Company

Det er altså 20 år siden medlemmene av Majorstuen møtte hverandre på Musikkhøgskolen på Majorstua i Oslo, og tok navnet sitt derfra. For øvrig ikke langt unna restauranten Valkyrien, der et annet feleband tilfeldigvis dukket opp noen år etterpå. Det er ingen tvil om at folkemusikken trivdes godt i et av byens mest trafikkerte veikryss.

###

Gruppa består av Jorun Marie Kvernberg, Synnøve S. Bjørset, Tove Hagen, Bjørn Kåre Odde og Anders Löfberg. Sju studioalbum og mye god omtale er det blitt på Majorstuen i årenes løp. Men med dette er det også over. Avskjeden forklares med familiehensyn, nå som medlemmene er spredt rundt i landet. Men også dessverre med stadig trange kår for folkemusikere på jakt etter spillejobber. Medlemmene har også andre jern i ilden, Jorun Marie Kvernberg ga for bare et par uker siden ut et album med gruppa Perleskum, som også fikk god omtale her i avisa.

Majorstuen er fortsatt godt forankret i folkemusikken, men kunne hørt hjemme i folkrocken også, selv om det verken er gitarer eller trommer inne i bildet. Fortsatt er det feler over hele fjøla, i tillegg til beslektet bratsj og cello. Men som Bjørset en gang betrodde oss, «når jeg jobber tenker jeg ofte, hvordan ville Malcolm Young (fra AC/DC) gjort det her». Det er rikelig med fengende riff i de fleste låtene. Nå trenger vi likevel ikke å «rockforklare» Majorstuen for å gjøre dem spennende, det klarer de selv, uavhengig av alle sjangerbegrensninger.

Medlemmene deler komponeringen av låtene seg imellom på det nye albumet. De har også fått eksterne bidrag av Ola Kvernberg (broren til Jorunn), ex-medlem Gjermund Larsen, og litt mer uventet Thea Hjelmeland. Alle med sine egne vinklinger på Majorstuens mangfoldige uttrykk. Larsens «Jubelpolka» er kanskje albumets aller mest fengende låt. I den andre enden av stemningsspekteret hører vi «Vals i svart – 22.07.11» av Jorunn Kvernberg, med et tittel som sier mye om stemningen i denne melodien. Og også en vemodig «Væls tell slutt», som imidlertid kommer midtveis på albumet.

Denne kunne jo elers vært en passende avslutning på albumet, nå som Majorstuen sier takk for seg. Vi har imidlertid for lengst lært oss å ta slike beslutninger med en klype salt. På sitt helt egne vis har gruppa uansett vært med på å utvide horisontene i norsk musikk i det nye århundret, med mye fin musikk å se tilbake på.