Nye takter

Gard Nilssen Supersonic Orchestra: Supersonisk kraftprestasjon

Gard Nilssen stilte med den heftigste bandsammensettingen i 2019. Endelig er det tilgjengelig for alle.

Gard Nilssen Supersonic Orchestra

«If You Listen Carefully The Music Is Yours»

Odin

###

Blant tabloide avishuer er det noe som heter åfanisme. Det sies å stamme fra svenske Expressen og beskriver lyden av en leser i møte med en hardtslående og overraskende nyhet: «Åh faen». Godstoget av et storband som kjørte med full kraft gjennom Molde sommeren 2019 har den samme effekten. Listen over musikere er like heftig som den er lang: Gard Nilssen, Håkon Mjåset Johansen og Hans Hulbækmo på trommer, Petter Eldh, Ole Morten Vågan og Ingebrigt Håker Flaten på bass, Eirik Hegdal, Per «Texas» Johansson, Kjetil Møster, Hanna Paulsberg, Mette Rasmussen, Maciej Obara og André Roligheten på saksofon, Thomas Johansson og Goran Kajfes på trompet, Erik Johanssen på trombone. Puh.

Da Dagsavisen kåret Gard Nilssen til årets jazznavn ved utgangen av året handlet det blant annet om Supersonic Orchestra, men ikke bare. Trommeslageren hadde et imponerende år. Han ga ut nye album med Bushman’s Revenge og sin egen Acoustic Unity, sistnevnte kunne også høres som bandet til Susanne Sundfør på konsertversjonen av «Music For People In Trouble». Det toppet seg likevel da Nilssen satte Molde på hodet som jazzfestivalens «Artist In Residence».

Supersonic Orchestra satte punktum for dette oppholdet. Og det er en formidabel bandsammensetning dette, den heftigste noen kunne oppvise i 2019. Navnet er altså Gard Nilssen Supersonic Orchestra, men det er ikke bare trommeslagerens verk. Han håndplukket bandet og skrev musikken sammen med makker og saksofonist André Roligheten fra Acoustic Unity.

Alle som ikke var på plass under urframføringen av bestillingsverket «If You Listen Carefully The Music Is Yours» i Molde, kan trøste seg med at den nå er fanget for evigheten på et album som ble sluppet fredag denne uka. I tillegg til nytt materiale (blant annet det vi får anta er en liten hilsen til vertsbyen med «City of Roses») svinger de innom låter vi kjenner fra Acoustic Unity, deriblant «Bøtteknott» og «Elastic Circle» fra trioens «To Whom Who Buys A Record», et av fjorårets beste album. På «If You Listen Carefully The Music Is Yours» løftes denne musikken fra trioformat til storbandformat. Og ja, det låter tøft.

Acoustic Unity utgjør en slags kjerne i prosjektet, der Nilssen og Roligheten har hentet noen av de heftigste musikerne fra ikke bare norsk jazz, men også polsk, svensk og dansk, for å gi en ekstra kraft bak musikken. Musikalsk er de i samme landskap som Acoustic Unity, det er jazz anno 2020, med ekko fra noe av det feteste fra sekstitallets frijazz.

Det formidable kompet driver bandet framover med en voldsom kraft, fra de unisone utblåsningene som åpner albumet, til punktum settes med «Bytta bort kua fikk fela igjen», et av flere høydepunkt på albumet. Men styrken i dette musikalske godstoget ligger ikke bare i den voldsomme kraften fra kompet og blåserekka, det ligger i mangfoldet av briljante og ganske ulike musikere. Nilssen og Roligheten har ikke falt for fristelsen til å gjennomarrangere musikken, det er tidvis ganske fritt, det skapes store rom og frihet for hver enkelt musiker til å leke seg og ta eierskap over musikken, uten at det låter mindre tight og groovy av den gang, det gjør det bare mer lekent. Det er bare å bøye seg i støvet for Supersonic Orchestra, for dette låter voldsomt bra.

I anledning utgivelsen av albumet har de lagt ut på en aldri så liten turne. Etter to stopp i Trondheim og Bergen ruller det musikalske godstoget lørdag kveld inn på den nasjonale jazzscenen i Oslo.

Mer fra: Nye takter