Plateanmeldelse: Juno: «Young Star» lever opp til tittelen

Juno er enda et band med skolerte jazzmusikere som bruker alt de kan for alt det er verdt – og ender med å være noe helt nytt.

5

Juno

«Young Star»

Jazzland

Medlemmene i Juno kommer fra den berømte jazzlinja på Universitetet i Trondheim, men sprenger seg ut av de alminnelige jazzrammene. Det er før blitt oss fortalt at målet med denne utdanningen ikke er å spille jazz slik noen tror den skal høres ut, men å bruke musikkens frie grunntanker til å gå sine egne veier og skape noe nytt. Dette har før fungert bra for Highasakite, Pom Poko og Broen, for bare å nevne noen.

###

Juno har mest felles med sistnevnte, der de spretter ut av den ene stemningen og inn i den andre, i høyt tempo. Jazzgrunnlaget er uansett et sterkt premiss for musikken. Gruppa kan også høres ut som et uskikkelig alternativ til Fieh, om vi absolutt må sette alle disse talentfulle unge musikerne i en felles sammenheng. Albumet er produsert av Kristoffer Lo, tidligere medlem av Highasakite.

Debutalbumet til Juno begynner med noen herlige raut på saksofonen fra Mona Krogstad, før gruppa presenterer hele sitt hektiske, fleksible uttrykk i «They See You», en alvorsprat om overvåkingen på internettet. Juno har to sangere, Thea Ellingsen Grant og Malin Dahl Ødegård, som overbeviser hver for seg, men også synger i perfekt harmoni når de passer seg sånn. Saksofonen er hele tida godt med som en utfordrende motstemme til vokalistene. Rytmeseksjonen med Georgia Wartel Collins (kontrabass) og Ingvald Vassbø (trommer) kan være både stødig funky og elegant fleksible.

Albumet har fire mellomspill som understreker spennvidden i prosjektet. «Mood 1» er en solo på bass. «Mood 2» er utagerende frijazz, «Mood 3» (av Kristoffer Lo) er meditativ elektronisk stemning, mens «Mood 4» er mer på linje med de «ordentlige» sangene, bare at den er veldig kort. Sangen «Young Star» kommer ulistet som en hemmelig, vakker høytidsstund til slutt. «Young Star» handler ikke om gruppa selv, men det er en tittel som kan få stå som en passende beskrivelse av Juno likevel.