Nye takter

Samband for livet

Lørdag spiller Åge Aleksandersen og Sambandet for første gang i Oslo Spektrum. Det blir også deres største innendørsopptreden i en veldig lang scenehistorie. En ny bok går i detalj om konsertaktivitetene til Åge og bandet hans.

Dagsavisen anmelder

BOK

Otto Ulseth

«Åge og Sambandet»

Aschehoug

Åge Aleksandersen og Sambandet er blant Norges største konsertattraksjoner, år etter år, landet rundt. Den nye boka «Åge og Sambandet» fokuserer på denne virksomheten, og som tittelen på boka antyder, samspillet mellom hovedattraksjonen og medspillerne hans. Det er sjelden medlemmene i et backingband får så mye velfortjent oppmerksomhet som de gjør her.

###

Sambandet! Bjørn Røstad på saksofon, Skjalg Raaen og Gunnar Pedersen på gitarer, Terje Tranaas på tangenter, Morten Skaget på bass og Steinar Krogstad på trommer. Det er medlemmer med fartstid fra grupper som Stage Dolls, TNT og D.D.E, og kvalifiserer til begrepet supergruppe i dobbelt forstand. De siste årene har gruppa blitt utvidet med fast blåserrekke, som har gjort showene enda mer spektakulære for gamle og nye fans. Boka lister opp 13 ulike besetninger, i tillegg til sju andre grupperinger mellom 1988 og 2003, da Sambandet lå på is, og Åge måtte kjempe for sitt liv som konsertartist. Selv manager Tor Evensen er tidligere medlem.

Dette er en fortelling om å ta hele landet på alvor, der den gamle «ut å spæll»-holdningen står sentralt. Jeg har selv opplevd denne gjengen i Royal Albert Hall i London, men den forrige gangen jeg så dem spille, var de på parkeringsplassen bak et kjøpesenter i en småby i øsende regnvær. Alt dette er en del av livet med Åge og Sambandet. Fra konsert med Trondheim Symfoniorkester for 10.000 i Trondheim, til «Allsang på Grensen» på TV 2. Hver eneste konsert, hvert eneste sted, alle behandles med respekt og tilsynelatende like stor entusiasme fra bandet og deres frontmann.

Les også: Geir Rakvaag: Alt jeg har skrevet om Åge i 40 år (DA+)

Otto Ulseth har hatt god tilgang til både Åge og Sambandet gjennom tre-fire år. Han begynner på første øving foran en ny turné, en samling som preges av at mangeårig saksofonist Røsstad forteller om et selvmordsforsøk siden sist. Det er en dramatisk inngang, men showet må go on, og Sambandet spiller videre. Heldigvis er det ikke like dramatisk i fortsettelsen. Noe av det verste som skjer er at bassisten Morten Skaget holder på å komme for sent til bussen da de skal dra fra Grand Hotell til konsert på Rockefeller. Det er en strekning som tar fem minutter å gå, men i dette bandet er samholdet viktig.

Ulseth er til stede på øvinger, backstage før og etter konserter, og med Åge privat. Hans rapporter fra bandlivet, med bandsjargong som sikkert hørtes bra ut dem imellom, taper seg riktignok litt på trykk, når timingen forsvinner og frodig trøndersk blir standard bokmål. Sambandet er et godt voksent rockeband med tilsynelatende sunn livsstil, det er langt mellom de saftige skandalene her, men for oss som er opptatt av musikklivet generelt, og Sambandet spesielt, så er dette alltid spennende nok.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Boka presenterer altså hele bandet – eller banden – som et lag. Forfatteren er tidligere sportsjournalist, og har satt seg fore å beskrive Sambandet som rockens svar på Rosenborg i sine beste år. Vi får bare være glade for at Ulseth ikke har vært politisk journalist, og vil sammenligne Åge og Sambandet med regjeringen til Erna Solberg. Åge selv er i denne sammenhengen Nils Arne Eggen. Det slås en rekke pasninger for å underbygge dette, og Ulseth setter flere av dem i mål. At Rosenborg virkelig har en spesiell plass i livet til Åge Aleksandersen er dessuten tydelig. Forfatteren forteller rørende om en privatkonsert Åge og Gunnar Pedersen holder for Nils Arne Eggen på et rehabiliteringssenter, etter at han måtte amputere en fot.

For bare to år siden kom det en fotobok om turnélivet til denne gjengen, av Marthe A. Vannebo. Hun har også tatt de flotte bildene til denne boka. Det er kommet to biografier om Åge Aleksandersen før, av Johan O. Jensen (1988) og Ole Jacob Hoel (2011) Dette er ikke en tredje. Likevel blir hovedtrekkene i livet hans fortalt underveis, fra gjennombruddsårene med Prudence, via den svært gradvise oppbygningen som soloartist etterpå.

Les også: Se alle stjernene som hyllet Åge (DA+)

Siden denne boka konsentrerer seg om konsertsiden av virksomheten er det også verdt å bli minnet om at Åge Aleksandersen ikke alltid var en like ettertraktet attraksjon. Han snakker om å oppfatte seg selv om et hatobjekt i Oslo i en periode. Og da snakker vi ikke om de harde startfasen, men tiåret etter «Levva Livet», da han begynte å gjøre solokonserter av ren nødvendighet, og fant seg selv igjen i begynnelsen av det nye århundret. Nå fortelles det derimot om triumferende konsertserier på Rockefeller, og lørdag venter altså omsider Oslo Spektrum.