Nye takter

Undergrunn: Gjør det sjæl

Tenåringene i østkantrap-gruppa Undergrunn lager låter man lett humrer til, men tidvis er produksjonene litt for repeterende.

Dagsavisen anmelder

4

Undergrunn

«UG Klikk»

Major

###

Innpakningen er også litt for ambisiøs, uten at det er nødvendig. Gruppa er tydelig inspirert av soundcloud-rap, og kan assosieres med en annen ung rapgruppe, 612. Men 16-17-åringene Plaza, Mar$tein, Fretex, Puz, Rikpappa og Loverboy fra Oslos midt-øst, har holdt sitt særpreg og sound intakt fra den spede starten rundt 2017, og ga ut debut-EP’en «UG Sommer» for omtrent et år til bake.

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Undergrunn. Foto: Mode Steinkjer

Les også: Ranes fra Undergrunn til storfilm

De sier de ikke er opptatt av å havne på noen radio- eller strømme-lister, eller drive med såkalt «concious»-rap som de mener preger for mye av kommersiell norsk rap om dagen. Og de er såpass selvsikre og uorganisterte at de kjører vikar-løsning når det er noen som ikke kan være med på spillejobb, og rapper gjerne på hverandres vers.

Foruten tekster om klassiske identitetsmarkører som merkeklær og all slags dop, og sidestiller gjerne romantiseringa av sterke greier som fleinsopp og Tramadol (eller også «morfin uten grenser»), med brusen Urge, «Tubbis» (Tuborg-øl), og «popping» av Paracet. Og bruk av handlenett. Sånne kuriøse detaljer. Og Disney-film-namedroppinger. Og østkant-historier man omtrent ikke hører lenger, som den om kompisen deres hvis hobby var(/er?) å sjele øl på Joker’n på Ensjø, for så å «deale» det til vestkantjenter.

Les også: Fengende skrik fra bunkeren

Ikke minst gjør de alt sjæl. Så også denne gang, med mixtapen «UG Klikk». Produksjonene bærer preg av å ha vært gjort på «gutterommet», i stil med prosjektets idé: Uavhengig, usignert, DIY-kultur, og derav navnet. Produksjonene er gjort vekselvis av RikPappa og Loverboy, som også står for miks og mastring (når han ikke spiller hovedrollen i «Ut og stjæle hester» og heter Jon Ranes). Mye lyder gjennomtenkt med der tilhørende billige beats, vokal med rom-lyd, og påtatt amatøraktig autotune. Intro-beaten på «Vårdag» høres «pikselert» ut, før bassen sluttvis lyder som den skulle komme fra en sprengt høyttaler.

Undergrunns univers er samtidig ikke noe mer utvida enn sist gang. Det fenger og gynger, jeg humrer over mye, som Mar$tein-introen på «Sirup», eller linjer som «Ey, Dr. Plaza, jeg har et problem, jeg er fucking skada» på singelen «Dr. Plaza» som generelt skilter med stor LOL-faktor. De har også fått med seg veteran OnklP til å stille det betimelige spørsmålet «Hva vet disse gutta der om spenn?» i et introduksjons-vers på sistelåta «UG-shit».

Les også: Kos, kaos og Cardi B - se bildene fra Kadetten

Artikkelen fortsetter under bildet.

###

Undergrunn. Foto: Mode Steinkjer

Men tidvis høres soundet litt vel inspirert av mer «polerte» mainstreame rap-produksjoner jeg har hørt for mye av før. Uten at det er noe som helst nødvendig. Slik innpakning frarøver dem noe av den sjarmen Undergrunn har spilt på hele tiden, med nedpå, lite selvhøytidelig og uplanlagt estetikk.

Tidvis er tematikken og produksjonene prega av å være litt for repetitive og gjentakende. Tekster om bruk av opplagte designermerker, rusmidler, og oppbrukte rap-uttrykk og slangord som «flus», er klisjéer som kan bli litt krampaktige. Jeg savner litt mer av den der gi faen-attituden som hele tiden har vært deres kort, i kraft av mer snodige soniske detaljer, og nedpå tekstlinjer som skryter av ting de fleste ikke skryter om – som å gå på skole uten pennal. For Undergrunn er best når de ikke prøver høres ut som noe større, og bare er seg sjæl. Men det er kanskje selvmotsigende om man skal være tro mot sjangeren?