Nye takter

Alan Walker tok Kongsberg med storm

Vi har etterlyst større stemning på norske festivaler. Dette var før Alan Walker kom til Kongsberg Jazzfestival.

Dagsavisen anmelder

5

KONSERT

Alan Walker

Kongsberg Jazzfestival

Kongsberg, dere er helt magiske i dag, sier Alan Walker der han står på scenen. Igjen vet vi at dette er sånt som man sier for å skape stemning på konserter, men her er det ekstra lett å la seg rive med. 
Alan Walker kommer på scenen i karakteristisk hettegenser, med maska som ser ut som et munnbind. Det er en kald kveld på Kongsberg, og jeg skulle ønske jeg hadde sånt utstyr selv. Dette er før Walker skrur opp varmen.

Noen vil hevde at dette ikke er jazz. De samme kan ha innvendinger mot en opptreden der det ikke ble spilt på et eneste instrument. Men den hektiske timen til Alan Walker på Kongsberg Jazzfestival ble en oppvisning i musikk som hele tiden tar nye vendinger. Ja,  han «bare» trykker og skrur på knapper, men dette er en DJ-opptreden som ikke handler om å sette på plater. Hitlåtene er med, «Darkside», «Ignite», «Alone»,  men bare som små snutter før han bryter dem ned, spriter dem opp, gjør alt til noe nytt, etter alle dansegulvets regler, med noen regelbrudd for moro skyld. Walker mikser aktivt inn og ut av låtene, det er spennende og oppløftende, og skaper det ene høydepunktet etter det andre. I tillegg til sine egne hits fyrer han opp stemningen med å smette inn Sias «Move You Body» og White Stripes «Seven Nations Army», som selvfølgelig hisser opp folk enda noen grader.

Det er mindre hysteri rundt konserten til Alan Walker enn det var med Kygo på Kongsberg for tre år siden. Kanskje er bare halvparten så mange er til stede. Noe byen og festivalen kan være glade for, etter alle ordensforstyrrelsene for tre år siden. Vi minner igjen om at dette ikke var Kygos egen skyld, problemet er at det ikke er 10.000 i dette området som er interesserte i å gå på konsert for musikkens skyld, men bare var der for folkefesten. 5.000 derimot, det er en passende størrelse for Alan Walker. Her ser det ut som de fleste følger med på hva som skjer. Det så definitivt ut som de fleste hadde kommet på det store Kirketorget var der for å danse til musikken, for å more seg sammen med Alan Walker, like mye som med hverandre.

Man kunne ønsket seg gjestevokalister på en så stor opptreden, noe som hadde gitt alle en litt større følelse av levende musikk, men det er ingenting å si på innsatsen til Alan Walker selv, og musikken som stadig er i fritt spill, som en jazzfestival verdig. Dette er ikke mitt  ekspertområde, men det ser definitivt ut som han jobber der han står, ikke bare har trykket «på»-knappen og latt resten går sin egen gang.

Til slutt er det tid for «Faded», den enkeltsangen som får størst plass, og som også blir stående som hans største suksess – snart to og en halv milliard avspillinger på YouTube. Etter en ny tur rundt i verden er Alan Walker tilbake i nærområdene 9. november, da Aviation-turneen hans kommer til Oslo Spektrum. Dette skal være en helt annen konsertopplevelse, visstnok inspirert av et liv med dataspill.  På Kongsberg var det et annet spill, og det var mer enn svært nok for meg. Da siterer jeg ei linje fra Jonas Fjeld, som hadde spilt på festivalen før på dagen. Jonas Fjeld og Alan Walker, det er en allsidig festival verdig.