6
KONSERT
Karpe
Rockefeller, 27. mars
Karpe-konserten i bilder: Karpe på Rockefeller – se bildene fra konserten
«Vi er hjemme. I Oslo. Vi er Oslo. Hvis Oslo viser at vi er hjemme i Oslo, skal vi faen også vise det». De har allerede kavet og brøyta seg gjennom crowden fra høyre og venstre, og opp på klossen eller «bokseringen» i midten.
Ørene blør litt allerede av all jubelen, men vi er bare to låter inn i settet, i en konsert som så langt har drept det, og fått samtlige til å sitte nede på huk, og hoppe så hele gulvet på Rockefeller gynger som Viking Sky, før full allsang på «Rett i foret», og så over i en ny høydare med «Jeg er lei meg» fra Mars-prosjektet fra i fjor, akkopagnert av duckface-fyren fra «Paradise Hotel» og Therese Johaug som griner på skjermer plassert rundt i rommet.
Les også: Og nå for noe helt annet fra Karpe
Karpe trenger knapt noen intro. Den skal du heller ikke få av meg. Med Axxe og Thomas Kongshavn-produserte «SAS Plus/ SAS Pussy» har Chirag og Magdi igjen demonstrert sin innovative teft for sterke idéer med god gjennomføringsevne. De opererer i en sjanger der en utgivelse helst kommer som en større vidunderpakke, mer enn musikk som isolert opplevelse. Og med et helt team av hoder bak. En skulle kanskje tro musikkvideo-pakka «Heisann Montebello» som kulminerte i et utsolgt Oslo Spektrum på rekordtid, før det sa takk for seg med lang hale form av musikkvideo-spillefilmen «Adjø, Montebello», var en slags topp. Men nei.
Med sistealbumet har de ikke bare utfordra seg selv og publikum nok en gang, men også formen i seg selv, ved å ta det gode gamle kassett-formatet tilbake (du kan ikke skippe låtene på «SAS Plus/SAS Pussy», du må i såfall «spole»). Og det sang så det smalt, for å si det bokstavelig og billedlig: Den 29 minutter og 47 sekunders lange utgivelsen toppet på et tidspunkt Spotify-strømmelistene i Norge. Over 3 millioner streams har utgivelsen per dags dato.
Les også: Mektig fra Karpe Diem
Karpe har lenge vært i en posisjon der de kan eksperimentere ganske mye, uten at fansen har blitt noe mindre dedikerte - snarere tvert imot. At de også utfordrer scene- og liveformatet i kveld er ikke å underdrive. Bedre utnyttelse av Rockefeller som konsert-venue har jeg ikke sett noen gang, med publikum på alle kanter - også der scenen vanligvis står. Resten av crewet er spredd rundt i lokalet; bassist og keyboardist oppe ved balkongen i 2.etage, trommis og gitarist nede langs venstrearmen, Dj en som heter Marius bakerst. Hovedpersonene selv klatrer gjerne litt rundt, også opp til andre etasjen, for å slå av en liten chat. vil ha kontakt. Mer intimt blir det trolig ikke. Noen steinkast fra Youngstorget - for alt du trenger er jo på «Youngs- Youngs - Youngs - Youngs - Youngstorget», og omegn, som de sier det så fint sjæl.
Foruten siste utgivelse, består låtpakka av en god miks fra den nyere katalogen, fra 2012 og til i dag. Det er ingen mellom-etapper hva gjelder intensitet. Hvert nummer er som et «ekstranummer». Og det funker, takket være en god dramaturgi hele settet igjennom. Og publikum bistår gjerne på koringa, som når Chirag ber om å få ta en egen låt og får så vidt sunget introen, før resten av publikum tar over på «Spis din syvende sans». Innsatsen er heller ikke noe labrere hva gjelder linjene «spiser heller mensen» under «Toyota’n til Magdi».
Kaleb Isaac Ghebreiesus, alias Isah fra Stavanger som medvirker på «SAS Plus/SAS Pussy» er en selvsagt gjest som legger ekstra krydder til låter som «LOCK N' LOAD», «SYREANGREP + :(» og «RAMSTADSLETTA + :)», og dessuten spruter han opp «Jeg bruker ikke kondom» til en enda kulere live-variant.
Les også: Polkagriser, samfunnsengasjement og lokalkunnskap - gutta i Karpe Diem har alt!
Lysshowet er et forrykende skue i seg selv, men også skjermene som er plassert rundt i rommet, som understøtter sarkasmen og ironien i Karpes tekstunivers - eksempelvis bildene av prinsesse Diana og paparazzier, til «SYREANGREP + :(» som handler om å ikke miste fjes - og med et visst perlesmykke som ikke er veldig ulikt det som pryder coveret på sistealbumet.
Men det er ikke lys, røyk og videoer som vinner dette helt hjem til Oslo. Det er den påfallende intense gjensidige kontakten med publikum. En som er konstant, hele showet gjennom. En som viser at Karpe tar det ned, at de ikke har mista bakkekontakten til tross for at de rapper om at de savner seg selv, og reiser på SAS Plus-klasse.
«Jeg har alltid drømt om å se folk i øya. Nå kan vi det. Nå ser vi ikke bare de tre første radene av mennesker. Det handler om å se», sier Magdi stående på klossen i rommet som intro på «MOSCOT & DIOR». Kontrakten mellom artist og publikum har eksistert fra start, en om å gi bånn gass og full allsang hele veien så man får gåsehud. Publikumsdedikasjon er det ingen tvil om.
Vi lar de vinne i dag/ Lar de vinne i morgen. Og i overimorgen.