Nye takter

Jazz møter reggae

Nils Petter Molværs trompet møter reggaemusikkens beste rytmeseksjon, i en helt ny lyd.

NORDUB

«Sly & Robbie meet Nils Petter Molvær, Eivind Aarset and Vladislav Delay»

Sula/Okeh/Sony

I 1986 spilte reggaemusikkens sterkeste rytmeseksjon på klubben Sardine’s i Oslo. Sly Dunbar (trommer) og Robbie Shakespeare (bass) hadde vært med på mange av 70-tallets mest legendariske innspillinger fra Jamaica, og dro videre ut i verden for å spille på plater med Bob Dylan, Grace Jones, Joe Cocker og The Rolling Stones. I Oslo med sitt Taxi Gang satte de det svært fullsatte lokalet på ende. Jeg mener fortsatt at det er noe at de sterkeste jeg har sett på en scene. I publikum var også trompetisten Nils Petter Molvær, som hadde blitt et kjent navn i jazzgruppa Masqualero.

– Det var helt magisk. Jeg kan ikke si hva det var, det bare sitter i kroppen. Faktisk enda mer enn Miles Davis på Sardine’s, vil jeg si. Den følelsen, den grooven, det var så bra, fortalte han oss da han mange år senere fikk spille med Sly’n’Robbie selv. Etter noen turneer sammen gikk de i fjor i studio i Oslo med produsenten Jan Bang. Dessuten Eivind Aarset på gitar og finske Vladislav Delay som dubmikser og perkusjonist.

###

De som kom til konsertene med forventninger om utsvevende dansefester ble kanskje umiddelbart litt skuffet. Nils Petter Molvær står for en mer reflekterende, ettertenksom musikalsk linje. Likevel viser det seg at samarbeidet fungerer utmerket. Dub er et ord som kommer fra jamaicansk vilje til å mikse lydbildet om i store, åpne flater, der det meste kan skje. «Nordub» kombinerer Molværs atmosfæriske tendenser med det bunnsolide fundamentet til den dynamiske duoen. Og elektronisk forvrenging som i ytterste konsekvens gjør det vanskelig å vite om det er gitar eller trompet vi hører. Det er musikk som fungerer flott i hodetelefoner, men som også kan få temperaturen opp hvis den blir spilt høyt på små klubber.

Her er ingen gamle favorittlåter fra noen av partene. Alle spor er skrevet for anledningen. Robbie Shakespeare synger noen strofer her og der, men det er ellers en instrumental ekstragavanza som holder musikken gående i en hel time. «Nils Petter Molvær meets the rockers uptown», for å tillate seg litt reggaesjargong til slutt.

Mer fra: Nye takter