1. SUSANNE SUNDFØR
Music For People In Trouble
Hva er egentlig musikk for mennesker i nød? Skal den ha en slags trøstende effekt? Dette er i alle fall gripende nok, fra begynnelsen med Sundførs stemme helt nede med forsiktig gitarspill, til en storslått avslutning med lag på lag av lyd. Sangene står utmerket fram hver for seg, men også med en imponerende helhet til slutt.
Les også: Årets album, uten trøbbel
Les også: Dette er årets beste låter 2017
2. KENDRICK LAMAR
Damn
Kendrick Lamar er fortsatt veldig tøff. Han er sinna, han er en ledestjerne og forfører, demagog, opprører og et forbilde. Han viser fram oss og dem, og oppnår egentlig at vi gransker omgivelsene mer enn oss selv.
3. WAR ON DRUGS
A Deeper Understanding
War On Drugs går i dybden. Dette er 66 minutter med alle elementene som har gjort dem spesielle. De høres ut som den myke rocken fra 70- og 80-tallet, fra Fleetwood Mac til a-ha, men med psykedeliske tendenser, ofte manifestert i skurrende gitarsoloer som setter musikken på spissen.
4. LORDE
Melodrama
«Melodrama» forteller om en hard dags natt, en fest som skildres mer som inntrykk enn som historier. Fulle av ungdommelig lettsindighet, med enda mer drama enn melodrama. Her er det mange forskjellige stemninger, fra fyrverkeri til fortvilelse, men følelsene er aldri likegyldige.
5. FATHER JOHN MISTY
Pure Comedy
Detaljrikt og rotete i undergrunnen, sfærisk og medrivende på overflaten. Er det en ting faderen vet bortsett fra at verden går til helvete, er det at skal han nå fram med budskapet, så skal det i hvert fall være ordentlig og innbydende innpakket. Lyden av koffein om morgenen og alkohol i natten.
6. LCD SOUND SYSTEM
American Dream
En mollstemt James Murphy forteller om hjerte, smerte og frykten for å bli gammel. Rytmene er navet her, med et insisterende anslag som drar med seg både melodi og riff ut i lange låter for både dansegulvet og stua. Det går ikke altfor fort, men med de små dryppene av lyder, cymbaler og synkoperte trommer blir det som et iboende dobbelt tempo.
7. BJØRK
Utopia
Musikalsk framstår « Utopia» som et overflødighetshorn, et kunstverk forkledd som «popplate». Popmusikken er i beste fall forvridde vrakrester av et dansbart beat eller et refreng, godt mikset i en kollasj av elektronisk musikk og synther som gjennom kontrasteringer finner sin helt egen vei innunder vokalen.
8. CEZINANDO
Noen ganger og andre
Ei moden og modig plate. Slettes ingen dum kombinasjon. Cezinando er en sånn artist som kan prøve ut nye ting uten å miste seg selv, nettopp fordi hans musikalske univers er i bevegelse hele tida. Han lager popmusikk anno 2017. Drømmende, skamløst fengende, byr på store følelser, og peker på eksistensielle problemer.
9. MOTORPSYCHO
The Tower
Motorpsycho går nye veier, med ny trommis og fornyet energi. Resultatet kunne ikke blitt mer imponerende. En ekstatisk utblåsning på over 80 minutter som avslører hittil uoppdagede musikalske impulser. De ti låtene inkluderer muligens bandets letteste, fineste og mest finurlige øyeblikk i karrieren, samtidig er «The Tower» deres mest komplekse og sammensatte verk.
10. PETER PERRETT
How The West Was Won
Peter Perrett er en framtoning som nærmest definerer rock ’n’ roll, som har fått usunn livsstil til å se ut som kunst. Dette er ikke noe vi skal romantisere, men desto gledeligere er det å høre at han er i stand til å lage sanger som forteller hvordan han har klart seg i årenes løp.
11. Mount Eerie: A Crow Looked At Me
12. Slowdive: Slowdive
13. SZA: Ctrl
14. Ulver: The Assasination Of Julius Caesar
15. Charlotte Dos Santos: Cleo
16. Jason Isbell & The 400 Unit: The Nashville sound
17. Tønes: Sesong 4
18. The Magnetic Fields: 50 Song Memoir
19. Fleet Foxes: Crack-Up
20. The National: Sleep Well Beast
21. Daniel Kvammen: Vektlaus
22. Torgeir Waldemar: No Offending Borders
23. Vince Staples: Big Fish Theory
24. Broen: I Love Art
25. Perfume Genius: No Shape
26. Lana del Rey: Lust For Life
27. Erlend Ropstad: Alt som har hendt
28. Hajk: Hajk
29. Spidergawd: IV
30. St. Vincent: Masseduction
31. King Krule: The Ooz
32. The XX: I See You
33. Hvitmalt Gjerde: Våken
34. Ola Kvernberg: Steamdome
35. The Necks: Unfold
36. Colter Wall: Colter Wall
37. Kelela: Take Me Apart
38. Thundercat: Drunk
39. Hurray For The Riff Raff: The Navigator
40. Migos: Culture
Les også: Årets suverene låtvinner 2017: Sigrids vibber
Disse albumene har vunnet Kritikertoppen tidligere år:
Tracy Chapman: «Tracy Chapman» (1988)
Neil Young: «Freedom» (1989)
Waterboys: «Room To Roam» (1990)
Nirvana: «Nevermind» (1991)
R.E.M.: «Automatic For The People» (1992)
deLillos: «Neste sommer» (1993)
Grant Lee Buffalo: «Mighty Joe Moon» (1994)
PJ Harvey : «To Bring You My Love» (1995)
R. E. M : «New Adventures In Hifi» (1996)
Radiohead: «Ok Computer» (1997)
Mercury Rev: «Deserter’s Songs» (1998)
Basement Jaxx: «Remedy» (1999)
Lambchop: «Nixon» (2000)
The Strokes: «This ls lt» (2001)
Queens Of The Stone Age: «Songs Of The Deaf» (2002)
Outkast: «Speakerboxxx/The Love Below» (2003)
Franz Ferdinand: «Franz Ferdinand» (2004)
Antony & The Johnsons: «l Am A Bird Now» (2005)
120 Days: «120 Days»
Robert Plant & Alison Krauss: «Raising Sand» (2007)
Glasvegas: «Glasvegas» (2008)
John Olav Nilsen & Gjengen: «For sant til å være godt» (2009)
Kanye West: «My Beautiful Dark Twisted Fantasy» (2010)
PJ Harvey: «Let England Shake» (2011)
Frank Ocean: «Channel Orange» (2012)
Disclosure: «Settle» (2013)
The War On Drugs: «Lost ln The Dream» (2014)
Susanne Sundfør: 10 Love Songs (2015)
David Bowie: Blackstar (2016)
Disse har vært med på Kritikertoppen 2017:
Arild R. Andersen (Aftenposten), Svein Andersen (Aftenposten), Martin Anfinsen (Adresseavisen), Marius Asp (VG), Øystein Bagle-Tennebø (Musikknyheter), Anette Basso (Stavanger Aftenblad), Jon Vidar Bergan (Musikknyheter), Eirik Blegeberg (Klassekampen), Tor Martin Bøe (VG), Peder Ebbesen (Gaffa), Terje Eidsvåg (Adresseavisen), Marius Emanuelsen (Morgenbladet), Vegard Enlid (Adresseavisen), Geir Flatøe (Stavanger Aftenblad), Erik Fossen (Bergens Tidende), Leif Gjerstad (Leffes Lab), Robert Gjestad (Aftenposten), Roald Hansen (Firdaposten), Jørgen Hegstad (NRK), Ole Jacob Hoel (Adresseavisen), Egon Holstad (iTromsø), Lars-Ove Håhjem (Musikknyheter), Marit Johansen (NRK), Victor Josefsen (Deichmans musikkblogg), Aslaug Olette Klausen (Ballade), Eirik Kydland (Eno), Tord Litleskare (Gaffa), Ellen Lund (Gaffa), Chris Monsen (Klassekampen), Alyssa Nilsen (Musikknyheter), Morten Ståle Nilsen (VG), Ørjan Nilsson (Bergensavisen), Bernt Erik Pedersen (Dagsavisen), Ali Reza Soufi Pour (NRK), Geir Rakvaag (Dagsavisen), Espen Rusdal (Dagsavisen), Øyvind Rønning (Dagbladet), Rune Slyngstad (Avisa Nordland/Fædrelandsvennen), Arvid Skancke-Knutsen (Klassekampen), Tom Skjeklesæther (Klassekampen), Espen Nørvåg Slapgård (Metal Hammer), Asbjørn Slettemark (Aftenposten), Helge Skog (iTromsø), Olav Solvang (Vårt Land), Tore Stavlund (Jazznytt), Geir Magne Staurland (Gaffa), Mode Steinkjer (Dagsavisen), Stian Finstad Svehagen (Musikknyheter), Katrine Sviland (Aftenposten), Stian Stakset (Morgenblandet), Eivind August Westad Stuen (Aftenposten), Svein Terje Torvik (NRK), Kjetil Ullebø (Bergens Tidende), Erik Valebrokk (Mitt liv som Erik), Audun Vinger (Dagens Næringsliv), Øyvind Vågnes (Dag og Tid), Nicolay Woldsdal (NRK), Ando Woltmann (Morgenbladet), Olav Østrem (Klassekampen), Torgrim Øyre (Dagbladet) og Malin Langøy Aarbø (Gaffa).