Nye takter

Enda kulere Cat

Cashmere Cat har vært en av Norges mest fremgangsrike produsenter og musikere i det siste. Heller ikke i Roskilde tok han snarveier til suksess.

Cashmere Cat spiller opp, ikke bare til dans. FOTO: MODE STEINKJER

KONSERT

Cashmere Cat

5

Roskilde Festival

Nå har vi sett dette også; Konsert med elektronisk popmusikk forsinket av traktor som sprer sagflis over et gjørmete jorde. De gode nyhetene er at sola etter fire dager skinner i Roskilde. Når Cashmere Cat omsider kommer i gang med settet sitt blir det begynnelsen på en veldig fin kveld

Cashmere Cats bedrifter er betydelige. Haldenseren Magnus August Høiberg er produsent på en rekke innspillinger med berømte popstjerner. Sist for den amerikanske sangeren Halsey, som toppet Billboards albumliste for to uker siden. Han har også gitt ut sitt eget debutalbum i vår, «9», et svært eventyrlystent utspill i grenselandet mellom pur pop og eksperimentelle effekter.

Settet begynner med noen toner av albumets åpningslåt «Night Night», men Cashmere Cat tar ikke den enkle utveien med å bare sette på plata sin når han først spiller «live». Da han sto på den samme scenen for tre år siden skrev vi at deler av musikken grenset mot easy listening. Nå er settet til Cashmere Cat nærmere avant garde, med store dramatiske skifter i stemning og tempo. Noen av dette går det an å danse til. Men han frir ikke til dansefoten, selv om publikum altså har nylagt sagflis å stå på, som gir en ekstra spenst for dem som hopper opp og ned. I stedet får vi sterke musikalske kontraster, på et nivå som like godt kunne brakt Cashmere Cat til Ultimafestivalen som til Øya senere i år

Tidlig i settet setter han på «9 (After Coachella)», som jeg tror er den fineste singelen som er kommet i år. Mens MØ synger «I like the way your body moving» begynner folk å bevege seg, og så er alt så lykkelig en liten stund, helt til denne sørgelige konstateringen av «you’ll never be mine». Jeg synes det høres ut som stor kunst.

MØ er ikke til stede for å synge selv. Heller ikke Ariana Grande eller Selena Gomez, når deres respektive Cat-produserte «Quit» og «Trust Nobody» gjør seg gjeldende. Dette er ikke en sånn konsert Men når han setter i gang Halseys «Hopeless» kommer hun selv emosjonell inn på scenen og gir ham en stor klem, en time etter sin egen konsert like bortenfor.

Cashmere Cats lave offentlige profil gjør ikke underverker for oppmerksomheten. Det var ikke så mange til stede under denne opptredenen som det burde. De som kom ble til gjengjeld godt belønnet.

Spiller på Øyafestivalen 11. august.

Geir Rakvaag