Nye takter

Musikkens største mørke

Nå har også Norge fått føle hvordan det er å være et kriserammet land. Masken til JOWST lyste ikke på generalprøven til Eurovision Song Contest.

JOWST under sin lite lysende generalprøve i Kiev onsdag.

VOLUM 11

For to uker siden hadde vi på disse sidene et utfall mot bruken av masker i popmusikken. Ghost, Goat, Kiss og alle de derre. Populære nok, men idiotiske å se på. Vi unnlot å ta med den norske folkehelten JOWST, som representerer nasjonen i årets eurovisjonsspetakkel. Grunnen er at produsenten Joakim With Steen på bildene som er tatt etter den norske finalen har gått rundt som en helt vanlig mann. Vi trodde han hadde kommet på bedre tanker.

Les også: "Musikk og masker hører ikke sammen."

Nå har vi forstått at masken er tilbake på scenen i Kiev. Det er ikke måte på hvor sterk forståelse vi har fått av dette. Som kjent har det i senere år vært vanskelig å komme tilbake til en karriere i musikken etter å ha vært med i Melodi Grand Prix. Det er forståelig at noen ikke vil at folk skal huske hvordan de ser ut etterpå. Men i arrangementet som presenteres som den siste sjansen til å få hele Europa til å forenes om et felles prosjekt står det norske bidraget der og ser ut som låten egentlig var tiltenkt soundtracket til «Motorsagmassakren 8». Og så skjer altså det katastrofale at de blinkende lysene i masken ikke virket på generalprøven.

ESC er ikke helt fremmed for fjollete påfunn. Men det er noe eget med fjollete påfunn som ikke virker. Den beryktede filmen «Spinal Tap» handler mest om dette, og i Norge huskes U2 aller best for at de satt innesperret i en gigantisk sitron på Valle Hovin. Norge la inn protest etter denne JOWST-fiaskoen, som ikke ble tatt til følge. Delegasjonen var fortvilt. Det er generalprøven juryene rundt i Europa bruker som grunnlag for sin stemmegivning. Det vil si, de baserer sin stemmegivning på hvilke land de har vært på ferie i før, men i prinsippet altså ….

– Dette er signaturen til hele konseptet rundt låten, sa prosjektleder Stig Karlsen til NTB om Norges bidrag. I denne konkurransen for låtskrivere har vi altså satset alt på en lysende maske. Jeg tenker tilbake på stolte norske MGP-øyeblikk som imponerte Europa, men ikke gikk helt til topps: «Voi Voi» med Nora Brockstedt, «Intet er nytt under solen» med Åse Kleveland, «Alle mine tankar» med Silje Vige, og tenker – hadde de bare hatt på seg noen blinkende masker, så kunne de kanskje gått helt til topps?

Denne kommentaren skrives før resultatet av torsdagens semifinale var klart. Det er vanskelig å si hva som er verst, om masken lyste eller ikke, om Norge klarte seg, eller igjen er ferdige for godt.