Nye takter

Økotrend på festival

I år står det mer enn bare pizza og hamburger på menyen til Norwegian Wood. Mellom musikk og øl kan sultne festivaldeltagere finne både økologisk kyllingklubber og iskrem til inntekt for utvikling og miljø.

Les anmeldelsen av DumDum Boys:

En ny triumf

Les anmeldelsen av DumDum Boys:

En ny triumf

Les anmeldelsen av Roger Hodgson:

Supertramp i klaveret

Les anmeldelsen av Roger Hodgson:

Supertramp i klaveret

Norwegian Wood i bilder:

Norwegian Wood 2010

Norwegian Wood i bilder:

Norwegian Wood 2010

20 000 billetter er solgt til årets Norwegian Wood-festival. Blant årets boder finner sultne og tørste festivaldeltagere mer enn bare øltelt og Peppe’s Pizza.

–Ben & Jerry’s har inngått et samarbeid med Utviklingsfondet og gir en tredjedel av inntektene til organisasjonen. Kjetil Sivertsen fra markedsavdelingen til Utviklingsfondet er veldig fornøyd med årets festival. Han står i boden til Ben & Jerrys og selger is til de som skulle ønske noe forfriskende.

På Norwegian Wood tenker de litt annerledes. Vi er en ganske ukjent organisasjon. Derfor er det fint for oss å bli kjent på en så kul arena, sier Sivertsen.

De gode smaksopplevelsene

Videre finner vi Kirkens Nødhjelp som serverer kaffe og Food Story som serverer økologiske kyllingklubber, couscous og foccacia til de som ønsker et alternativ til den tradisjonelle festivalmaten.

–Det er absolutt riktig med musikk og mat. Vi selger 100 prosent ren mat uten noen tilsetningsstoffer. Det er viktig med de gode smaksopplevelsene på festival, forklarer eier av Food Story, Morten Østerhus.

Det er ikke første gang Food Story er på festival. I fjor var de tilstede under Oslo Live og fikk en forespørsel av festivalledelsen til Norwegian Wood om de ønsket å delta på årets festival.

–Vi har fått masse skryt for at vi har ordentlig mat, skyter Stig Jensen, i Food Story, inn.

God mat til øl

Norwegian Wood syns at fokuset skal være å ha god mat som går godt sammen med øl i tillegg til å kjøre en økotrend.

–Vi ønsker selvfølgelig å være flinkest i klassen når det kommer til økologisk mat, men det er ikke alltid like lett å få tak i. Men vi betaler noe mer for å ha bedre mat, forteller Sten Randersen Fredriksen, festivalsjefen.

–Men det aller viktigste viktigste er at vi har et mattilbud hvor vi serverer god festivalmat som går godt sammen med øl. Det skal være en service hvor vi går i null, legger Fredriksen til.

Musikk og natur

Norwegian Wood ledelsen lar også andre aktører være med. Norges Naturvernforbund har satt opp en natursti hvor festivaldeltagerne kan lære litt om naturen innimellom alle konsertene.

–Vi ser også på festival som en fin arena for flere å profilere seg. Derfor lar vi blant annet Food Story, Ben & Jerry’s og Naturvernforbundet være med her, forteller

I dag kan du høre DumDum Boys, Roger Hodgson og Howl på Norwegian Wood. Følg med på Dagsavisen.no for anmeldelser av konsertene.

Mer fra Dagsavisen