Nye takter

En stjerne er født i Loddefjord

50 norske plateanmeldere har talt: John Olav Nilsen & Gjengen laget verdens beste plate i 2009.

– Det er helt uvirkelig å skulle skrive seg inn på en sånn liste...

John Olav Nilsen gransker listen over tidligere vinnere av Dagsavisen/Nye Takters tradisjonsrike Kritikertoppen. Hvert år summerer vi inn topp-ti-listene til plateanmeldere i landets største aviser, etermedier og nettsteder for å kåre årets definitive kritikerfavoritter. Vinnerne siden 1988 inkluderer blant andre Nirvana, Radiohead, Antony & The Johnsons og The Strokes. I år føyer John Olav Nilsen & Gjengen seg inn i dette historiske selskapet. Debutplata «For sant til å være godt» kom ut på valgdagen 12. september, da hadde den allerede fått en rekke seksere på terningene, og anmeldere landet over fulgte opp med toppkarakterer.

På Kritikertoppen troner John Olav Nilsen foran det kritikerroste amerikanske bandet Animal Collective og svenske Karin Drejers soloprosjekt Fever Ray.

– Dette kom brått på, sier John Olav Nilsen forsiktig, men smiler med hele ansiktet, når han studerer listen over artistene som kom bak ham på Kritikertoppen, og de 50 anmelderne som har stemt.

– Det er kjempehyggelig at 50 personer kårer plata vår til årets beste, uavhengig av om de er anmeldere eller ikke. Men fa‘n heller, det er jo den beste skiva jeg har hørt i år, erklærer John Olav Nilsen.

Sterkt på norsk

De største artistene er nærmest borte fra årets kritikertopp – godt mottatte nye plater fra faste kritikerfavoritter som Bruce Springsteen, Bob Dylan og DumDum Boys når ikke opp. Mens sterke listeplasseringer fra veteraner som Son Volt, Madness og Manic Street Preachers viser at det går an å gjøre det godt langt ut i karrieren.

Det er svært sjelden at norske artister vinner Kritikertoppen, John Olav Nilsen er dessuten den første norskspråklige artisten som går til topps siden 1993 og deLillos‘ «Neste sommer». På årets topp 10 er det hele tre norskspråklige album, alle med sterkt lokalt preg – Nilsen fra Bergen, Kråkesølv fra Bodø og Stein Torleif Bjella fra Ål. I fjor var det ingen norskspråklige på topp ti.

– Dette viser at det er lov å uttrykke seg på sitt eget språk i norsk rock, sier Nilsen.

På denne tida i fjor var John Olav Nilsen en ukjent ung eks-rapper fra drabantbyen Loddefjord som nettopp hadde samlet sammen et band og begynt å få seg et navn i Bergen. 20. desember i fjor spilte John Olav Nilsen & Gjengen i Oslo for første gang, på Café Mono, sammen med Fjorden Baby. Blant publikum var både festivalbookere fra Øya og plateselskapsfolk fra Voices, som begge sikret seg kontrakt med Nilsen etterpå.

– Monokonserten ble et gjennombrudd. Den gjorde at vi klarte å komme oss ut av Bergen. Det var viktig. Vi har alltid vært bevisst på at vi ikke bare skulle være nok et Bergensband, sier John Olav Nilsen.

I vår gikk Nilsen og bandet i studio hjemme i Bergen for å lage sitt første album. Mens de spilte inn, begynte ryktene å gå i bransjemiljøer om at noe helt spesielt var i ferd med å ta form i studioet, under ledelse av produsent Yngve Sætre.

– Det eneste vi hadde da vi spilte inn plata, var troen på låtene. At jeg nå sitter her og får vite at så mange andre også synes disse låtene er bra, føles fantastisk, sier Nilsen i dag.

Allsang

Da Nilsen & Gjengen spilte på årets Øyafestival, sang publikum med på låter som ennå ikke var utgitt, over en måned før plata kom.

Etter den overstrømmende mottakelsen i høst har Nilsen og gjengen spilt landet rundt for utsolgte hus landet. Det toppet seg lørdag 21. november med en triumferende konsert på Rockefeller, der det var fullt hus, stormende jubel og fotballsanger fra et publikum som bl.a. inkluderte likestillingsministeren.

Nilsen forklarer appellen slik:

– Det er mange år siden det har kommet en norsk skive som sier noe til folk på tvers av generasjoner. Det er ikke bare de mellom 17 og 25 som liker oss. I Bergen så vi at vi samlet folk fra forskjellige subkulturer og forskjellige miljøer på konsertene våre. Det er fint å se at det også har skjedd på nasjonalt nivå, sier John Olav Nilsen.

På Kritikertoppens singelliste når ikke John Olav Nilsen helt opp – det skyldes at plata inneholder for mange gode låter. Stemmene er spredt mellom «Valiumsvalsen», «Ti ganger tusen», «Diamanter & Kirsebær» og «Ikkje fokk med kjærligheten». Men på albumlista vant han med klar margin. Hvordan skal Nilsen nå feire seieren?

– Jeg skal sende en fin mail til alle guttene mine hjemme i Bergen og alle andre som har vært med og hjulpet oss, sier han.

– Jeg skulle helst ringt – men jeg har ikke mer penger igjen på telefonen.

Mer fra Dagsavisen