Karpe Diem markerer seg på stadig nye måter. FOTO: MICHAEL RAY VERA CRUZ ANGELES

Nye muligheter på nytt Bylarm

Første dag av seminarer på Bylarm: Karpe Diem, nå som voksne menn som forteller om hvordan de tilnærmer seg ungdom på nye måter.

 

– Framtida handler om hybrider. Å blande ting du ikke trodde kunne blandes. Som at vi ikke så at kombinasjonen mobiltelefon og kamera skulle komme. Hindu og muslim, ingen trodde det kunne bli norsk rap, sa Karpe Diem på årets første Bylarm-seminar.

Magdi Omar Abdelmaguid Ytreeide og Chirag Rashmikant Patel lanserte i februar sin seneste låt «Hus/hotell/slott brenner» på bloggen til Sophie Elise, ut fra en felles forståelse av forventninger til rollemodeller. Men ikke bare derfor.

– Vi hadde ikke gjort det om hun hadde ti følgere, innrømmet de. Med dette nådde Karpe Diem et enda yngre publikum enn de har hatt før.

SE OG LES: Bylarm i gang

En ny helhet

Bylarm begynte med et heldags TONO-seminar, «Nye muligheter for din musikk», der opphavsrettsbyrået belyste nye muligheter for låtskrivere. Karpe Diem har fått mye oppmerksomhet for låtene i den pågående serien «Heisann Montebello». Ikke et brudd med lengre, sammenhengende tanker, bare en annen måte å formidle dem på enn å gi ut et helt album.

– Vi tør aldri å love hva vi er ferdige med, eller hva vi skal begynne med. Vi syntes vi hadde perfeksjonert albumformatet. Siden vi har stor glede av video ville vi heller bruke dem til å lage en helhet med låtene. Vi likte ikke tanken på å bare gi ut singler. Vi kommer fra en skole som er glad i en helhet, enten den er tematisk eller visuell, forklarte duoen i en samtale med Anne Hilde Neset fra Ny Musikk.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

En ekstra årslønn

Morsomt nok ble Karpe Diem avløst av Steinar Fjeld, som i et løssluppent sidesprang på 80-tallet ble en av Norges første rappere som Mr. Walker and The Walkmen. Nå er han først og fremst musikkforlegger, som hevder at det kan være minst like lukrativt å jobbe for et gjennombrudd i Japan og Korea som i USA. Man trenger ikke være musiker selv for å være fascinert av å høre på sånt. Eller på Kai Robøle, musikkforlegger i Waterfall, som forklarte hvordan de fikk ut en god ekstra årslønn for Michael Krohn og Egil Olsen bare ved å sende inn lister til TONO over konserter disse artistene ikke har rapportert selv.

Dagsavisens Bylarm-tips:  DISSE må du få med deg

Joik på topp

Første dag med Bylarm-seminarer endte med Frode Fjellheim som fortalte om hvordan en joik endte i filmen «Frost». Europas eldste levende musikktradisjon ble til åtte millioner solgte plater, 25 millioner nedlastede spor og to milliarder strømminger. Det lokale er fortsatt ofte det mest globale.

KOMMENTAR: Jakten på den forsvunne larmen (Geir Rakvaag)