Brynjulf Bandlien og Marianne Skjeldal forteller at de har basert seg på hva folk husker av forestillingen. Rundt i rommet der forestillingen er har de hengt opp ulike avisutklipp som omtaler balletten.

Ny storm på Høvikodden

Arne Nordheim er i vinden og denne helgen blåser det opp til en helt ny tolkning av den legendariske balletten «Stormen» på Henie Onstad Kunstsenter.

- Dere er hardcore, tror jeg Arne Nordheim hadde sagt, spøker danser Kristin Helgebostad.

Hele denne uka har hun sammen med Brynjar Bandlien, Ingeleiv Berstad, Pernille Holden, Sigrid Kopperdal, Eivind Seljeseth, Marianne Skjeldal, Venke Marie Sortland og Marte Reithaug Sterud hatt prøver for åpne dører på Henie Onstad Kunstsenter. I dag og i morgen er det duket for forestilling. Og det er Arne Nordheim og Glen Tetleys ikoniske ballett «Stormen» som ligger til grunn for forestillingen.

 

- Det første rare

Dansegruppen er helt likestilte. Her er ingen sjef.

- Det startet med en idé vi fikk i 2011 da mange i gruppa her var på en workshopserie. Vi fikk ideen om å jobbe sammen om et historisk prosjekt, og da kom «Stormen» på bordet. Så har det vært noen utskiftninger til vi er den konstellasjonen vi er i dag, forklarer Marianne Skjeldal.

Dansegruppen har jobbet fysisk, og pratet sammen om det de gjør, og underveis har mange av ideene blitt revurdert.

Danserne har utviklet forestillingen på en noe uvanlig måte. De har ikke sett den originale balletten, men lest kritikker, snakket med folk som har sett den og folk som har jobbet med den om hva de husker.

- Det handler om å tematisere minnet og hvordan man husker noe kollektivt, og ikke putte noen verdi på hvor minnene kommer fra, sier Skjeldal.

Folk husker gjerne helhetsinntrykket av balletten, forteller de.

- Mange husker det også som det første rare de så, sier Skjeldal.

 

Historisk verk

«Stormen» ble komponert av Arne Nordheim i 1979 og koreografien til den legendariske balletten er ved Glen Tetley. Verket blir av mange omtalt som en inngangsport til samtidsmusikk.

- Vi valgte akkurat «Stormen» fordi det er et norsk danseverk som folk har et forhold til. Det er gjerne et verk man husker, og derfor er det et fint utgangspunkt for å snakke om norsk dansehistorie og se hva som er igjen av opplevelsene folk hadde i starten. I stedet for bare å gjenskape balletten, velger vi å snakke med folk som har sett balletten for å forsøke å forstå hva som gjorde den så stor, sier Brynjar Bandlien.

«Stormen» er basert på Shakespeares skuespill med samme navn. Arne Nordheim skal se ha sagt at dette skuespillet inneholder mye musikk. I dansegruppens versjon er det ingen hovedpersoner.

- Det er en veldig abstrakt forestilling, sier Bandlien.

De har bevisst valgt å ikke se opptak av noen tidligere oppsetning. Med andre ord kan forestillingen ende opp et godt stykke unna originalen.

- Framfor bare å framstille balletten som den var, har vi villet se på hva den var og hva den gjorde, og så finne ut hvilke grep vi må ta for at den skal bli noe for vår tid, sier Bandlien.

Direktør for Henie Onstad Kunstsenter, Tone Hansen, forteller at hun er svært glad for at danserne tok initiativ til forestillingen. Morsomt var også sammentreffet at kunstsenteret denne høsten har en omfattende utstilling om komponisten.

- Dette var jo ikke planlagt, men interessen for Nordheim er vel litt av tidsånden. For oss er det viktig å ta tilbake historien, sier hun.

bente.rognan.gravklev@dagsavisen.no

 

«Stormen»

Ballett av Glen Tetley, laget til musikken av Arne Nordheim i 1979.

Balletten er basert på Shakespeares skuespill «Stormen», som man antar er skrevet i 1610-11.

Skuespillet har vært omarbeidet i mange versjoner og ligger til grunn for flere musikalske verker.

Nordheim og Tetleys versjon har blitt et standardverk for Nasjonalballetten.

Dansegruppen som har inntatt Henie Onstad Kunstsenter denne helgen har samarbeidet med lysdesigner Tilo Hahn og scenograf Signe Becker.

Kilder: Henie Onstad Kunstsenter, Wikipedia