«Nytt på nytt» er stadig mest sett, men NRK mister også flest unge seere. FOTO: NRK

NRK mister 
TV-seere

Vi ser mer på TV, men mindre og mindre på rikskringkasterens kanaler.

De nyeste seertallene antyder at TV 2 og TVNorge tar seere fra NRK. TV-statistikken for september viser også at nordmenn ser 164 minutter på fjernsyn daglig. Det tilsvarer en økning på rundt ni minutter, sammenlignet med september i fjor, viser tallene fra TNS-Gallup. Nordmenns TV-vaner går dermed i motsatt retning av TV-vanene i Danmark, Sverige og på Island, hvor TV-seingen har gått ned årlig siden 2009.

 

Sentral TV-måned

I TV-bransjens viktige septembermåned kan TVNorge og TV 2 vise til nye rekordresultat, mens NRKs markedsandeler synker. Det er spesielt seerne mellom 20 og 50 år, reklamekanalenes hovedmålgruppe, som NRK mister.

Selv om NRK fortsatt er størst i det norske TV-landskapet med en totalandel på 33,1 prosent, synker lisenskanalens andel med 2,4 prosent. Tallet dekker NRKs tre kanaler og alle seere over 12 år. I gruppa av seere mellom 20 og 50 år er fallet 3,1 prosent for NRK-kanalene.

Det er også NRK1 som har tapt mest sammenlignet med september 2013, en andel på 1,9 prosent. Det er likevel NRKs program som topper TV-statistikken fra uke til uke. I forrige uke gikk 12 av ukas 20 mest sette program på NRK1, med «Nytt på Nytt» og «Skavlan» på topp, mens åtte av dem tilhører TV 2.

 

Reklamejubel

TV 2 kan på sin side vise til månedens største økning i markedsandel blant seerne over 12 år, og god vekst blant reklamekjøpernes mest attraktive seergruppe mellom 20 og 49 år. Det ga TV 2 en markedsandel sist måned på 22,2 prosent blant seerne over 12 år, opplyser TV 2 i en melding.

Samtidig jubler også TVNorge og SBS Discovery-kanalene over en god sesong og sterk september. TVNorge-gruppens kanaler hadde i alt en andel på 29 prosent blant reklamekjøpernes mest ettertraktede gruppe, seerne under 50 år. Det er opp 1,2 prosent fra september i fjor.

reidar.spigseth@dagsavisen.no