Dermed forsvinner «Migrapolis» for godt når siste sesong er sendt denne høsten. Redaksjonen som har laget reportasjer om innvandrernes liv i Norge har eksistert siden 1997.
Gått lenge nok
Årsaken til at flerkultursatsingen blir nedlagt etter drøyt 18 år skyldes ikke lave seertall, ressursmangel i lisenskanalen eller den pågående omorganiseringen som hele NRK gjennomgår.
Grunnen til at «Migrapolis» forsvinner er at samfunnsutviklingen og tida har gått fra dette programkonseptet, konstaterer Otto Haug i NRK Østlandssendingen.
– Beslutningen skyldes ikke annet enn tidens tann. Alle program må ta farvel før eller senere, og i norsk TV-sammenheng har «Migrapolis» hatt usedvanlig lang levetid. «Migrapolis» har jo gått lenger enn «Nytt på nytt», og vi har hatt bra med seere. Det er likevel viktig å utvikle formatene våre for å unngå tretthet blant publikum, sier Haug.
«Migrapolis» ble i sin tid etablert på fundamentet av Innvandrerredaksjonen, som laget nyhetssendinger for fremmedspråklige grupper. Det har vært et reportasjeprogram om innvandreres liv og opplevelser i Norge, og de fleste programlederne har hatt innvandrerbakgrunn. Hvor mange flerkulturelle seere det har hatt, er vanskelig å fastslå.
– De tallene har jeg ikke, men vi har aldri laget «Migrapolis» som et program for flerkulturelle nordmenn. Dette er et program om det reelle Norge. laget for TV-seere flest. Det har ikke henvendt seg til en spesiell gruppe, sier Haug.
Innvandrer-Norge Rundt
På det meste har det hatt rundt 400.000 seere, tross sendetid utenom prime time. Det har også blitt kritisert for å være ufarlig og omtalt som «innvandrer-Norge Rundt», som følge av programmets joviale tone, politiske korrekthet og store fokus på solskinnshistorier.
– «Migrapolis» startet som noe nytt og annerledes. Det var alene i Medie-Norge om å omtale den flerkulturelle norske virkeligheten, det som i dag har blitt stadig fleres virkelighet. Vi snakket om folk som «vi», ikke som «dem». I dag er den norske flerkulturelle virkeligheten blitt mer integrert i den ordinære programvirksomheten, sier Haug.
Nå har Migrapolis-gjengen blitt til Riksredaksjonen, som er godt i gang med å lage nye programformater på radio og TV – som tar et naturlig utgangspunkt i et mangfoldig norsk samfunn.
– Vi lager et ettermiddagsprogram for unge mellom 12 og 19 år på NRK MP3. Denne ungdomsgruppa er viktig for Østlandssendingen, den urbane ungdomskulturen som jeg pleier å kalle postflerkulturell. For også de unge som har alle fire besteforeldre fra Gudbrandsdalen snakker kebabnorsk, de er en urban generasjon som lever i en smeltedigel, og har de samme kulturelle preferansene. Vi lager også TV-program vi definerer som en form for flerkulturelt tilbud, sier distriktssjef Otto Haug.
Moderne TV
NRKs avdeling for Oslo og Akershus har også nye TV-satsinger på gang. Det forteller prosjektleder Veslemøy Hvidsteen, som har vært med på «Migrapolis»-laget siden starten.
– «Migrapolis» har kanskje utspilt sin rolle, gjort sin misjon. Det er vemodig, men behovet for å fornye oss har tvunget seg fram. Jeg tror «Migrapolis» har vært et veldig viktig program, som har latt vanlige nordmenn som ikke kjenner så mange innvandrere få innblikk i folks stuer og folks liv. Men nå er det en ny tid. Nå er vi på neste generasjon folk som har røtter i andre land. Nå er det førstegenerasjonsnordmennene det handler om, og ikke førstegenerasjonsinnvandrerne, sier Hvidsteen.
– Riksredaksjonens kompetanse og spesialfelt er fortsatt flerkultur, og vi lager program for hele landet på NRK1. Vi har endret Noman Mubashirs «Hva har du i bagasjen» til «Reisen», og erstattet kjendisturer med en ung voksen og en etnisk norsk venn som reiser til foreldrenes hjemland i stedet. Vi lager også en serie som heter «Muhammed». Det er det vanligste guttenavn i Oslo, men finnes ikke den tradisjonelle navnekalenderen vår. Her presenteres vi for forskjellige folk som har det fornavnet, han som liker å gå i fjellet, fiskeren, Krf-politikeren, hip hoperen. Dette blir en serie med underholdning og humor som kommer i år, sier Hvidsteen.
«Puls» er også nedlagt
NRKs helse- og livsstils-magasin er sendt for siste gang.
– Vi har sendt siste episode av «Puls» i formatet det har vært sendt, sier Lars Kristiansen, sjef for NRKs dokumentar- og samfunnsavdeling. NRK har laget «Puls» siden 1999. Nå er det nedlagt som ledd i NRKs nye strategi: ut med magasinprogram, inn med produksjon av enkeltstående serier.
– «Puls»-redaksjonen er i ferd med å utvikle nye format. Vi vil bruke ressursene til å lage nye serier, som egner seg mer til fordypning. Samtidig skal vi holde liv i det lette stoffet og inspirerende livsstilsstoffet, sier Kristiansen.
«Puls»-profil Helene Sandvig skal fortsatt lede NRKs helsesatsinger.