Josef Yohannes‘ superhelt The Urban Legend, er nå å finne i USA Today, USAs største digitale avis. FOTO: MARTE GJÆRDE

Norsk superhelt ut til millioner

Den norske tegneserien The Urban Legend er nå å finne i USA Today, som har ni millioner lesere hver dag.

Tegneserien om superhelten Urban Legend blir nå å finne hver tirsdag i USAs største digitale avis USA Today. Fire sider blir hver uke presentert som en del av avisens digitale satsing. Med hele 70 millioner unike besøkende hver måned er dette et stort steg for Oslo-mannen Josef Yohannes, som står bak tegneserien om læreren og superhelten Malcolm T. Madiba.

- Urban Legend er unik i norsk sammenheng, mener tegneserieagent Håkon Strand i Strand Comics som har suksesser som Nemi og Pondus i porteføljen.

Blant andre serier som er å lese i USA Today finner vi «RagTag», «Sons Of Anarchy», «Justice League Dark», «The Diplomat» og «Captain America».

- For meg og Urban Legend betyr dette enormt. Særlig får serien troverdighet og oppmerksomhet i et enormt marked. USA Today er en tung aktør, og kjent for å publisere tegneserier de synes er interessante, forteller skaper Josef T. Yohannes til Dagsavisen.

Til nå er det John Arne Sæterøy, under aliaset Jason, som har hatt størst suksess i USA, da hans serie «Low Moon» gikk som føljetong i New York Times en gang i uka i 2008.

- Han fikk 17-18 uker med serien. Det er vel kanskje den største norske seriesuksessen, for den gikk både på papir og nett. Og var godt betalt. Han fikk et honorar som gjorde at han kunne drive videre, forteller tegneserieagent Håkon Strand i Strand Comics, som har levert tegneserier til aviser, nettsteder, blader og seriemagasiner i 15 år.

 

Penger

Strand tror at Yohannes’ avtale med USA Today neppe er like god økonomisk som den Jason hadde med New York Times, men er likevel imponert over hvordan han med egne midler og nærmest på egen hånd har fått til denne avtalen. Yohannes selv vil ikke si noe om den økonomiske delen av avtalen.

- For meg er det viktigere å nå ut til folk enn å tjene penger på dette. Det viktigste for meg er at Urban Legend blir synlig for flere, sier Yohannes.

Strand på sin side mener dette kan være starten på noe.

- Dette kan føre til bred distribusjon i USA. Selv om Jason har fått det til der, er det en alternativ suksess, innenfor en smalere kulturell sjanger. Urban Legend er en bredere satsing i en mer kommersiell sjanger, noe så vidt jeg vet ingen andre norske serier har fått til, sier Strand.

 

Nåløye

Jason er den, blant nye utgivelser, som selger best på hans amerikanske forlag Athos, og Strand anslår at det selges mellom 5.000 og 20.000 av hver bok. Ifølge Strand er kun rundt 3 til 4 prosent av tegneseriemarkedet i USA oversatte serier. Dermed er det krevende å komme inn på markedet, og da særlig for superheltserier.

- Jeg opplever nåløyet som særdeles trangt. Det er en forsvinnende liten del som ikke opprinnelig er skrevet på engelsk. Urban Legend er jo en serie i en sjanger der konkurransen er aller størst. Superheltene er noe amerikanerne har funnet opp, sier Strand som tror publiseringen i USA Today kan føre til at Urban Legend etablerer seg.

- Dette er sjeldent. Vi har prøvd litt med Pondus i sin tid og fikk distribuert Nemi-bøker i USA en stund, men Pondus ble regnet for kontroversiell, med en humor som ikke funka i USA og spesielt ikke i dagsaviser, sier Strand.

The Urban Legend har allerede distribusjon i USA og vil få et opplag på 10.000 til å begynne med, gjennom sitt amerikanske forlag Arch Enemy. Etter hvert vil Urban Legend også være tilgjengelig på digitale plattformer. Fjerde utgave av bladet er i norske butikker nå.

Serien handler om læreren Malcolm T. Madiba. Han står opp mot kriminalitet og skurker som mafiaen og korrupte politikere i byen Capital City, da han tar på seg masken og den gule drakten og blir Urban Legend. Han har ingen superkrefter, men et stort hjerte og et velfungerende moralsk kompass. Det er briten Stevie «NewTasty» Copter som har jobbet for blant annet BBC, Virgin og Esquire, som tegner serien for Yohannes.

espen.rusdal@dagsavisen.no

 

Norske serier i utlandet

Noen norske seriesuksesser i utlandet:

Jasons serie «Low Moon» gikk som stripe i New York Times i 2008. Er Norges største tegneseriesuksess i utlandet, har fått en rekke priser og selger stadig godt.

«Nemi». Lise Myhres serie ble utgitt i USA og en rekke andre land og gikk som stripe blant annet i den britiske gratisavisen Metro.

«Pondus» av Frode Øverlie. Er utgitt i blant annet Frankrike og Storbritannia. Ble funnet for kontroversiell for det amerikanske markedet.

Norskamerikaneren Anders Nilsen har hatt noe suksess i USA med sine utgivelser som «Dogs and Water».

«Festus», gjorde forsøk i USA, men fikk aldri helt fotfeste.