Kultur

Norsk motes framtid

Filt, strikk og laminert vadmel – det var mange kreative løsninger da diplomstudentene på Esmod hadde sin eksamensvisning.

Se video med intervjuer i vinduet over.

Lite å si på kreativiteten da 14 avgangsstudenter fra moteskolen Esmod viste sine diplomkolleksjoner med et stort catwalkshow på Gamle Museet i Oslo denne uka. Dagsavisen fikk komme backstage og gå kolleksjonene i sømmene.

Esmod er kjent for å holde en høy om vanlig ble vi imponert over nivået skolen holder – ikke minst sømteknisk og når det gjelder utvikling av originale materialer. Dagsavisens observante journalist og videograf Espen Rusdal påpekte at mange av studentene også må ha fått med seg Kanye Wests siste kleskolleksjon, med flere innslag av treningsaktige, kroppsnære trikotplagg i duse ton-i-ton-farger med overdrevent lange ermer – en stil den amerikanske VOGUE-redaktøren Anna Wintour i et uheldig øyeblikk kom til å kalle «migrant-chic».

Noen korte hektiske designermøter ble det også tid til før showtime. Maria Furdal hadde designet en spennende kolleksjon i laminert ullfilt og vadmel, i silhuetter inspirert av skjønnheten i matematisk logikk. Josefine Aarstad hadde brukt Freuds ideer og laget en kolleksjon som hyller underbevissthetens drømmeaktige tilstand og naivitet som inspirasjon.

– Esmod utdanner fremtidens designere. Den internasjonale motebransjen har begynt å få øynene opp for vår særegne Skandinaviske kulturarv, uttalte rektor Rakel Benjaminsen til Dagsavisen nylig og understreket at moteskolens metoder innen design og modellisme er patenterte og internasjonalt anerkjente, og at de aller fleste studentene kan regne med å få seg jobb etter endt skolegang.

Blant publikum var mangeårig motefotograf Per Heimly. Han liker å se studentvisninger og var imponert over årets avgangsvisning.

– Jeg er imponert over de som jobber innen norsk klesdesign. Ikke bare fordi de er dyktige men for at de holder ut. Motebransjen er ikke noe for sarte sjeler, det er en enorm konkurranse der, bare få lykkes og det gis ingen ting ved dørene.

– Det samme kan vel sies om motefotografer, hva er det som kjennetegner de som lykkes?

– At man holder ut, står på sitt og dyrker sin egenart. Du må rett og slett være litt sta, sier Per Heimly til Dagsavisen.

Mer fra Dagsavisen