Innenriks

Norge har fått Piketty-feber

Forlaget trodde de tok hardt i da de trykket 2.500 av tegneserien «Piketty på 1-2-3». Den ble utsolgt på få dager. Nå kommer stjerneøkonomen til Norge.

- Jeg kommer helt sikkert aldri til å selge så mange tegneserier igjen, fastslår tegneserieskaper Esben S. Titland.

Ingen hadde forutsett suksessen til den lille tegneserieboka «Piketty på 1-2-3: Kapitalen i det 21. århundret tegnet og forklart av Esben S. Titland». Den ble gitt ut av forlaget Manifest 27. november, i begynnelsen av desember var førsteopplaget utsolgt.

- Vi trodde vi hadde tatt hardt i, så vi kunne ha noen bøker igjen på lager utover neste år, men der tok vi feil. Det tok fire dager fra lansering til opplaget var utsolgt. Og 2.500 er et svært opplag for en tegneserie, konstaterer forlagssjef Eivind Volder Rutle i Manifest.

 

Les også: Året da ulikhet ble en het potet

 

Rockstjerne

Fredag kommer Thomas Piketty til Norge for første gang. Han skal holde foredrag i Universitetets aula, og delta i debatt med bl.a. Kristin Skogen Lund og Jonas Gahr Støre etterpå. Alle de 600 billettene ble revet bort på to timer fra klokka halv seks om morgenen, etter at billettene ble lagt ut til abonnentene på mailinglista til Tankesmien Agenda.

- Det er ikke så ofte økonomer blir rockstjerner, konstaterer nestleder Kaia Storvik i Tankesmien Agenda.

- Han kunne vært her en måned. Medieinteressen er enorm, og sånn er det overalt hvor han reiser. Han er ikke noe «stor i Norge»-fenomen, konstaterer Kaia Storvik.

 

Boksensasjon

Thomas Pikettys nesten 1.000 sider tjukke fagbok «Kapitalen i det 21. århundre» er blitt en av årets internasjonale boksensasjoner, etter at den kom ut på engelsk i april. Den norske utgaven av boka kom like før helga, på forlaget CappelenDamm, i et førsteopplag på 7.000.

- Det er svært høyt for en bok av denne typen. Etter de første dagene i salg er det allerede gått ut mye bøker. Vi regner med å trykke et nytt opplag, forteller redaktør for dokumentarlitteratur Erik Møller Solheim i CappelenDamm.

Mens originalen har vært under oversettelse, har forlaget Spartacus solgt snart 5.000 av innføringsboken «Piketty forklart» av den svenske økonomen Jesper Roine. Det er godt over salgsmålet på 3.000, fastslår forlaget.

- Piketty er så populær fordi han på en enkel måte har klart å sette ord på noe folk opplever i hverdagen og ser rundt seg: Den økende ulikheten i samfunnet. Det er noe folk opplever rundt seg hver dag, mener serieskaper Titland. Han har flere skjønnlitterære tegneserier bak seg, og jobber som illustratør. Som følge av Piketty-suksessen lager han nå en tegneserie om arbeidsmiljøloven for LO.

- Jeg har ingen fagøkonomisk bakgrunn, men jeg er over snittet interessert i politikk. Det vil si, folk flest er jo interessert i politikk. Det er Piketty-prosjektet et tegn på, sier Titland.

 

En morsom historie

«Piketty på 1-2-3» er en tegneserie om Piketty, mer enn bare en serieversjon av boka.

- Jeg ville at dette skulle bli en bra tegneserie, først og fremst. Det finnes mange «for dummies»-bøker der ute, som forklarer fenomener med illustrasjoner og tekstbokser. Det er ikke tegneserier, det er power point-presentasjoner. Jeg ville lage en historie som er morsom, med en rød tråd, sier Titland.

Serien hans er dels en satirisk historie om fordeling av rikdom i samfunnet fra 1700-tallet til i dag, med kapitalister i slåbrok som spiser skilpaddesuppe mens massene sulter.

- Jeg tror de rike tåler å bli karikert. Den superrike kapitalisten er en upopulær figur i dagens Europa, konstaterer Titland.

Det er bare to uker siden Stein Erik Hagen gikk ut i Dagens Næringsliv og hevdet at «som norsk næringslivseier blir man stemplet som en underkaste, en pariakaste».

- Om rike føler seg mobbet, kan de jo spørre sine ansatte som jobber 12 timer om dagen for luselønn, om de føler seg tråkket på. Det handler om perspektiv. Den blå regjeringen vil fjerne kollektiv søksmålsrett og retten til fast ansettelse. Det er å tråkke på folk, sier Titland.

Mer fra Dagsavisen