- Jeg er av den oppfatning at vold er en vesentlig bestanddel i våre liv. Jeg føler at John Hillcoat deler den oppfatningen, sier Nick Cave. «Lawless» handler om de tre brødrene Bondurant som på 1930-tallet leder an i hjemmebrentindustrien i Virginias åssider i Appalachene i USA. FOTO: SF NORGE

Nick Caves vakre voldsepos

Hjemmebrent i hillbillyland, gangstere, morderballader 
og sterke kvinneskikkelser.

CANNES (Dagsavisen): Nick Cave og filmregissør
 John Hillcoat sparer ikke på kruttet i det premiereklare gangstereposet «Lawless».

- For meg går film og musikk hånd i hånd. Akkurat nå skriver jeg på en ny plate, men jeg ser ikke bort fra at det kan bli mer og mer film på meg i tida som kommer, sier Nick Cave.

 

Les Dagsavisens anmeldelse av «Lawless» her.

 

Hundrevis av sanger

Han har fjernet 70-tallsbarten som han la til seg under siste turné med The Bad Seeds og sidebandet Grinderman, men dressen er fortsatt svart, tonefallet lakonisk og humoren like beskt treffende som kulene han har skrevet inn i filmen «Lawless», regissert av hans gamle venn John Hillcoat («The Road»). Dagsavisen møtte manusforfatter og regissør etter verdenspremieren på «Lawless» i Cannes, og naturlig nok ble Caves voldsfascinasjon raskt tema.

- Hør her, jeg har skrevet hundrevis av sanger og holdt på i gud vet hvor mange år, og blant disse sangene som handler om kjærlighet, verden vi lever i og så videre, så finnes det kanskje 20 sanger som handler om mordere. Poenget er at folk ser på vold som noe man helst ikke skal snakke om, mens jeg er av den oppfatning at vold er en vesentlig bestanddel i våre liv. Jeg føler at John Hillcoat deler den oppfatningen. Volden bor i sjelen vår og vi har alle et stort potensial til å utøve den om situasjonen betinger det. For meg er vold noe som er veldig naturlig å skrive om, sier Cave.

- Men vold blir først fascinerende når den vektes mot andre menneskelige egenskaper. Det jeg elsket med «The Road», og som også preger denne filmen, er at de viser mennesker - utover volden - har med seg kvaliteter som kjærlighet, omsorg og intimitet, supplerer John Hillcoat.

 

Moonshine

«Lawless» handler om de tre brødrene Bondurant som på 1930-tallet leder an i hjemmebrentindustrien i Virginias åssider i Appalachene i USA. Eldstebror er Forrest Bondourant (Tom Hardy), som har et svare strev med å holde styr på Howard (Jason Clarke) og lillebroren Jack (Shia LaBeouf). Filmen handler om disse tre, om deres illegale spritproduksjon under forbudstiden og ikke minst om offentlig korrupsjon som tiltar når det føderale politiet vil ha sin del av overskuddet fra «moonshine»-produksjonen, alt mens de står på lag med større gangsterfisker fra storbyene østpå. Historien er delvis sann, bygget på en bok skrevet av et barnebarn av Jack Bondurant, som var den som utvidet geskjeften og brøt et mangeårig mønster om å ikke kjøre hjemmebrenten over statsgrensen.

- Historisk sett representerer denne landsdelen slutten på den ville vesten og begynnelsen på gangstertiden i USA. Og det er en vakker bok, som heter «The Wettest County In The World». Du skjønner hvorfor vi ikke kunne kalle filmen det, ikke sant, det ville blitt tatt for å være en dårlig pornofilm. Uansett, det er en ren og skjær amerikansk klassiker, og vi fikk den med tanke på å finne en film i den. Det er en sann historie som er så vakkert skrevet at jeg knapt trengte å forandre en linje i dialogen, sier Cave.

 

Skittstøvler

- Å lage en film basert på en sann historie betyr også et stort ansvar for dem det egentlig handler om. Hva ble dine avveininger i så måte?

- En forfatter vil som regel være fornøyd med at boken utvikler seg til noe annet og noe mer, og forfatteren står også fritt til å i etterkant si at boken er fantastisk men filmen stinker. Når du har med sanne historier å gjøre er det noe annet, men jeg tror i dette tilfellet at Matt Bondurant også vil kunne si at det ikke er noe sånt som en sann historie i boken. Skjelettet som historien henger på er sann, men resten bygger på hans forestillinger om hvordan ting kunne ha skjedd, sier Cave, og legger til: - Og Matt, som er en Bondurant, må jo være ekstremt fornøyd med dette. Hans blodsbånd løper bakover til de tre tøffeste skittstøvlene som noensinne har gått på denne jorda!

- Som regissør har jeg vært veldig heldig med de to siste filmene mine. Både Cormac McCarthy med «The Road» og Matt Bondurant nå skjønner at film er et eget medium som krever en annen tilnærming til stoffet, sier Hillcoat, som opplevde sjangeren som utfordrende når han skulle selge den inn til USA. Men husk, dette var før TV-serier som «Boardwalk Empire» og nyere westernfilmer.

- Jeg ville lage en gangsterfilm og jeg har en svakhet for westerns, men dette var før «True Grit» og ingen i Hollywood turte ta i filmen med ildtang. Alt de vil ha er oppfølgere av suksesser og enkle komedier. Men så kom Coen-brødrene med «True Grit» og viste at sjangeren kan ha et liv på kino, og fikk jeg tommelen opp. Og vi fikk de skuespillerne vi ønsket, sier Hillcoat om det som er årets skuespillerliste i en film, og selvsagt er mange av dem australske, lik Cave og Hillcoat: Tom Hardy, Shia LaBeouf, Gary Oldman, Guy Pearce, Mia Wasikowska, Jessica Charstain og så videre.

 

Vakker vold

Hillcoat lagde også den australske westernfilmen «The Proposition» sammen med Nick Cave. Den introduserte det som etter hvert er blitt Hillcoats signatur, «den vakre volden».

- Jeg prøver å skape vold som er kjapp og brutal, og som er like mye integrert i den fysiske forestillingen jeg bygger opp til som i den psykiske. Det er kanskje det som gjør at folk ser på volden jeg projiserer som annerledes, rå og kanskje til og med vakker på en stygg måte. Men man skal huske at all vold fødes ut fra konflikt, og det jeg egentlig er interessert i er det som skjer forut for voldshandlingen og det som skjer i etterkant. Derfor blir mine voldsscener på film så brutale, grisete og abrupte. Jeg vil få dem fort unna, slik de ofte er i virkeligheten, og så kan jeg konsentrere meg om før og etter, sier John Hillcoat.

 

Caves musikk

- Mens jeg er mest interessert i det som skjer i midten, sier Cave lakonisk.

- Snakker man om mennesket som et dyr, et beist, så er det en vesentlig ting som skiller oss fra dyrene, og det er at vi innerst inne vet at vi en dag skal dø. Denne filmen handler om mennesker som i utgangspunktet tror de er udødelige, og det sjokket det er å måtte innse at det faktisk ikke er slik, men at de er sårbare og dødelige som alle andre.

Cave har selvsagt skrevet musikken selv sammen med sin nå faste gitarist i bandet The Bad Seeds, Warren Ellis. Soundtracket er allerede ute, samtidig med at filmen nå har premiere i Norge.

- Det vi ikke ville lage var et vanlig bluegrasslydspor. Vi ville gjøre noe som var «fucked up punk rock». Warren og jeg vet jo egentlig ingenting om bluegrass, så vi samlet sammen en gjeng musikere i et studio i Dublin og spilte inn det vi tolker som bluegrassversjoner av det være seg gamle Velvet Underground-sanger og lignende. Vi hadde ikke peiling på hva vi drev med bortsett fra at vi skapte en hel masse lyd. Så tok vi disse låtene med til Nashville der vi fikk sangere som Emmylou Harris, Willie Nelson og Mark Lanegan til å legge på vokalen. Resultatet ble en blanding av den dritten vi hadde laget og de fantastiske vokalene deres, avslutter Cave.

mode.steinkjer@dagsavisen.no