Kultur

Nettavisen tar over Blogg.no

Nettavisen har et etisk ansvar for blogginnholdet de presenterer, mener Norsk Redaktørforening og Norsk Presseforbund.

Blogg.no er nettportalen som huser flere av de mest kjente bloggerne i Norge. På toppen av lista over de mest besøkte bloggene finnes en overvekt av såkalte rosabloggere, og blant de mindre synlige bloggene under portalen finnes spiseforstyrrelse-blogger og selvskadings-blogger. Dette har Nettavisen et etisk ansvar for dersom dette dukker opp under deres paraply, ifølge Norsk Redaktørforening.

- Det etiske ansvaret vil bestå under Vær varsom-plakaten hvis denne verdenen skal presenteres under Nettavisen, bekrefter leder for Norsk Redaktørforening, Nils E. Øy.

Ikke ansvar for alle

Nettavisens redaktør, Gunnar Stavrum, forteller at de valgte å kjøpe Blogg.no fordi de tror at medievirkeligheten kommer til å være sånn at store redaksjoner må lære seg å spille sammen med sosiale nettverk og blogger. Om Nettavisens redaktøransvar, sier Stavrum:

- Vi tar etisk ansvar for de bloggene vi velger å trekke fram på Nettavisen. Utover dette er det bloggerne selv som er ansvarlige for sitt blogginnhold, sier han, og viser til at Blogg.no allerede har etiske retningslinjer overfor bloggerne, som Nettavisen vil videreføre.

Et etisk ansvar

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, mener at dersom Nettavisen fraskriver seg det etiske ansvaret så må de gjøre leserne oppmerksomme på det.

- Men selv da er dette problematisk for det undergraver selve kvalitetsstempelet på journalistikken, nemlig at den er en styrende redaktørhånd som har et etisk ansvar for det som står i en kommentar eller en blogg, sier Kokkvold.

Reklamepenger

Flere nye bloggere kan imidlertid bety gode penger for Nettavisen. De bloggerne Nettavisen allerede har under sin paraply, som for eksempel Fotballfrue.no, har Nettavisen en kommersiell avtale med. Det innebærer at Nettavisen hjelper til med annonsesalg og dermed deler reklameinntektene med bloggerne. Dette kan også bli aktuelt med bloggerne fra Blogg.no.

- Finner vi noen bloggere det kan være aktuelt å samarbeide med, kan vi tilby dem å bidra med annonsesalg og dermed dele inntekten, sier Stavrum. Han fortalte i går at tanken bak kjøpet er å bruke noen av bloggerne redaksjonelt slik at de skaper en norsk Huffington Post. Huffington Post er et anerkjent amerikansk nyhetsnettsted og blogg.

Bloggeren VamPus, Heidi Nordby Lunde, er positiv til tanken om en norsk bloggavis, men mener det er en stor forskjell på bloggerne som er tilknyttet Huffington Post og bloggerne som er på Blogg.no.

- Jeg mener at den største utfordringen vil være å omforme innholdet fra Blogg.no til et redaksjonelt kvalitetsprodukt, heller enn å håndtere brudd på generelle retningslinjer for bruk, sier hun.

Mer fra Dagsavisen