Kultur

Netflix på offensiven i Norden

Netflix vil sikre seg flere norske filmer og utvikle flere norske dramaserier. Det forteller strømmegigantens nye programsjef for Europa.

GØTEBORG (Dagsavisen): – Vi trenger å finne det beste innholdet fra de nordiske landene, og vi vil fortsette å investere i nordiske talenter, sier svenske Lina Brouneus, Netflix’ nye direktør for innkjøp og produksjon i Nord-Europa og Norden.

Les også: Viste «22. juli»-klipp for første gang (Dagsavisen+)

Flere storsatsinger

Dagsavisen møtte Netflix-sjefen på Göteborg Film Festival, hvor hun holdt hovedtalen under TV-delen av festivalen.

Siden hun tiltrådte i høst har strømmegiganten kommet med flere skandinaviske storsatsinger. Først danske «Regnet», som nå får en andresesong. I vår kommer svenske «Størst av alt», og Netflix har nå gitt klarsignal for sin første norskspråklige egenproduksjon: «Ragnarok», ved den danske serieskaperen Adam Price, som skal spilles inn blant annet i Norge.

Før jul kjøpte Netflix også de internasjonale rettighetene til den norske ungdomsfilmen «Battle», som nå er tilgjengelig på Netflix over hele verden. Dette er første gangen Netflix har tatt en norsk film for videredistribusjon.

– Vi sendte ut «Battle» internasjonalt i desember, og den har fått svært god respons internasjonalt, sier Brouneus.

– «Battle» utmerket seg ved at det er en historie om ungdom, full av energi, med interessante roller og gode skuespillerne. Vi mente at den lokale forankringen ville reise bra, noe den også gjorde. Vi er svært fornøyd med «Battle». Dette åpner også flere muligheter for å investere i den nordiske regionen, sier Brouneus til Dagsavisen.

Saken fortsetter under bildet.

Fra den norske filmen «Battle», distribuert internasjonalt av Netflix. Foto: Nordisk Film Distribusjon

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

190 land

Under hovedtalen på Göteborg-festivalen fortalte hun om Netflix’ nye slagord «Stories can come from anywhere and travel everywhere». Siden 2016 er Netflix tilgjengelig i 190 land.

– Vi kan ta de beste lokale historiene og gi dem en internasjonal plattform, sa Brouneus.

Hun kom fra stillingen sominnholdssjef i Viaplay, og tiltrådte i fjor som ny sjef for medproduksjon og innkjøp ved Netflix’ Europakontor.

– Etter at Netflix i 2016 etablerte seg med globale avdelinger, har vi vokst i ulike territorier hvert år. Det gjør at lokalt innhold blir stadig viktigere. Kontinentet og de nordiske landene er derfor også svært interessante for Netflix å finne samarbeidspartnere på nye produksjoner, sier Brouneus.

– «Ragnarok» er et svært godt prosjekt med den fantastiske danske manusforfatteren og produsenten Adam Price. Vi kommer til å gjøre flere norskspråklige satsinger.

– Nå har vi en rekke prosjekter vi jobber videre med, ikke bare nye serier, men også lisensavtaler og samproduksjoner. Vi har tett kontakt med TV 2 i Norge og med NRK, der vi hadde gode erfaringer med «Nobel» for noen år siden. Vi er også åpne for å finansiere dokumentar, sier Brouneus.

– Vi ønsker å komme tidlig inn i nye prosjekter, for å sikre oss rettigheter for mange territorier, og for å hjelpe opphavspersonene til å utvikle innholdet, og for å jobbe med versjonering i forskjellige språkområder. Vi dubber til 10 språk og tekster til 30 språk, forteller Brouneus.

Kommentar: "BBC frykter Netflix og Disney. Hva venter du på, kulturminister?" (Reidar Spigseth)

Strømmeavgift

Ni europeiske land har de siste årene innført strømmeavgift eller medfinansieringsplikt for multinasjonale strømmeaktører som Netflix, der inntektene fra avgiften går tilbake til landenes filmindustri. EU-kommisjonen har også foreslått å pålegge strømmetjenestene en pliktig kvote på minst 20 prosent europeisk innhold. Norsk filminstitutt har fastslått at EUs AMT-direktiv åpner for å ilegge strømmeaktører en avgift til medfinansiering i norsk filmindustri. Flere bransjeaktører presser nå på for at Kulturdepartementet skal vedta strømmeavgift også i Norge. Strømmegiganten har lenge vært tilbakeholden med å ta del i denne debatten.

– Hvis du ser på hva Netflix gjør i Europa, investerer vi allerede betydelig i innhold. Dette gjelder for alle territorier, og vi vil fortsette å øke investeringene, sier Brouneus på spørsmålet om Netflix-avgift.

– Jeg kan ikke gå inn på konsekvenser av spesifikke avgifter i enkeltland. Men kvoten for europeisk innhold som nå foreslås på europeisk nivå vil vi ikke ha noe problemer med å fylle. Vi har allerede mye lokalt europeisk innhold. Det er viktig for Netflix.

– Unikt

– «Battle» er nok den mest sette norske filmen i verden for tida. Det er kjempegøy for oss. Alle tilbakemeldingene vi får tyder på at filmen går svært bra internasjonalt på Netflix, sier Pål Røed i Storm Films, hovedprodusent for «Battle».

– At en lokal film fra Oslo blir frontet internasjonalt av Netflix er unikt, og større enn mange i Norge skjønner, sier Røed.

Netflix oppgir ikke visningstall for «Battle». Men på musikktjenester som Spotify og Shazam ser Røed at musikken fra filmen sprer seg og er populær i store områder som Tyskland og Brasil.

– Økonomisk betyr avtalen med Netflix at prosjektet går i pluss, uten at noen blir rike. At vi har laget en film som blir lagt merke til internasjonalt styrker mulighetene våre for å få finansiert nye prosjekter. Vi jobber gjerne med Netflix igjen, sier Pål Røed.

Mer fra Dagsavisen