Michael Elmgreen og Ingar Dragset er fornøyd med plasseringen av den nye skulpturen i Ekebergparken. De stilte opp i regnet så fotografen fikk gjort jobben sin.

Nekter å stupe

For en stakket stund stormet det rundt Elmgreen & Dragsets nye skulptur i Ekebergparken. Det affiserte dem ikke. Kunstnerduoen er blitt vant til uvær.

 

EKEBERGPARKEN (Dagsavisen): Stormen i Ekebergparken varte ikke så lenge. Men kunstnerduoen Elmgreen & Dragset stilte villig opp i regnværet. Etter en halv time var regnskyllet over, og fotograf Mimsy Møller fikk tatt bilder av de to kunstnerne i solskinn også. Arbeidet med klargjøring av skulpturen kunne fortsette frem mot avdukingen torsdag. Og vi kunne gå tilbake til sivilisasjonen for å gjennomføre intervjuet. Men jeg kan levende forestille meg at styrtregnet satte en støkk i den lille gutten som står ytterst på det fire meter høye stupebrettet. Skepsisen er lett synlig. Det er ikke rart at han nekter å stupe. Utsikten er flott, men det er bare stein og kratt å lande i.

Storm, stein og kratt har det vært mye av det siste året. Kritikken har rast mot Berlin-baserte Michael Elmgreen (født 1961) & Ingar Dragset (født 1969). Så en halvtimes styrtregn skremmer ikke den dansk-norske kunstnerduoen. De jobber over hele verden, men da kunstnerne stilte ut på Tel Aviv Museum of Art i fjor kom kritikken. De ble anklaget for å støtte den ultrakonservative, israelske regjeringen, og flere kunstnerkolleger her hjemme rettet skarp kritikk mot utstillingen.

På utstillingen viste de en replika av Berlin-muren, og det var ett av de sterkeste ankepunktene i debatten her hjemme. Kunstneren Lars Laumann gikk til det skritt å male «Elmgreen Dragset» med store bokstaver på Israels mur mot de palestinske områdene, og da han la ut et bilde på Facebook var rabalderet i gang. Spørsmålet om kulturboikott av Israel er som kjent en godt etablert stridssak i Norge. Michael Elmgreen tar ordet først.

– Museet i Tel Aviv har et meget progressivt program, og det de gjør blir hatet av den ultrakonservative kulturministeren. De har blant annet stilt ut palestinske kunstnere. Det er meget viktig at det finnes et museum i Israel som tar på seg en slik oppgave. Vi har valgt å arbeide med dem fordi det er viktig å støtte de kreftene som utgjør et alternativ til regimet.

Et håp

Ingar Dragset faller inn:

– Det var derfor vi laget en replika av Berlin-muren og viste den i Tel Aviv, nettopp fordi den er revet ned. Det gjelder å vise at det finnes et håp om en bedre fremtid også for palestinerne. Det er enkelt å reise rundt til verdens kunstbegivenheter i Venezia, Documenta i Kassel, skulpturmønstringen i Münster og Bergen Assembly og snakke om verdensproblemene. Det blir for mye kos i kunstverdenen. I Tel Aviv forsøkte vi å mobilisere en stille motstandskamp og finne et alternativt språk til den rådende retorikken i Israel.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Tyrkia

De to snakker om hverandre som om de er en kropp og ett hode. Michael Elmgreen og Ingar Dragset var lenge et par, men de har fortsatt å jobbe sammen etter at de gikk fra hverandre privat. Det siste året er det også blitt bråk rundt jobben som kuratorer for Istanbul-biennalen. Den går av stabelen i september i år, og med den politiske utviklingen i Tyrkia er det flere som er skeptiske. Spørsmålet er om kuratorjobben er en støtte til Erdogan-regimet?

– Nei, helt klart ikke. Istanbul-biennalen er ett hundre prosent privat finansiert, og regjeringen har ingen innflytelse på arrangementet. Jobben er blitt mye vanskeligere og mer omfattende som en følge av den politiske utviklingen. Men vi synes det er viktig å ta jobben, å være der og snakke med folk i Tyrkia. Biennalen pleier å ha 450.000 besøkende, og 400.000 av dem er lokale, sier Ingar Dragset.

Sensur

Han føyer til at det er lett å se på Tyrkia som bare ondt. Han peker på at det er et dypt splittet land. Som kuratorer har de ansatt folk som er blitt sparket fra universitetet. I Istanbul og på vestkysten står opposisjonen mot Erdogan sterkt. I den siste avstemningen fikk nei-siden 70 prosents oppslutning i disse områdene, forteller Michael Elmgreen.

Han sier at Europa er medskyldige i den polariserte utviklingen. De vet ikke hvordan biennalen vil bli behandlet av myndighetene med hensyn til sensur. Da er det mye enklere i Kina, sier han. Der blir alt kontrollert både på forhånd og på stedet. Men i Kina har sensurmyndighetene faste regler som er etablert over lang tid. Da blir det også enklere å forholde seg til sensuren, sier han.

Les også: Parken formet av motstanden

Mannsmot

Elmgreen & Dragsets nye skulptur i Ekebergparken heter «Dilemma». Da vi står der i regnet, snakker de om symbolikken den engstelige, lille gutten representerer. Michael Elmgreen forteller om sin egen opplevelse da alle forventet at han skulle vise mannsmot og hoppe fra stupebrettet som liten gutt. Han mener det er like heroisk ikke å hoppe.

Konformitetspresset gjelder begge kjønn, og en alternativ presentasjon av mannsrollen har gått som en rød tråd gjennom kunstnerduoens produksjon. Bilder av gutten på gyngehest, som fikk plass på britenes helteplass Trafalgar Square, gikk verden rundt. Men størst oppstyr i den hjemlige andedammen ble det da de presenterte en mannlig versjon av «Den lille havfrue». Da ble det forsiderabalder i dansk presse. De forventer at det blir litt stillere denne gangen.